werkeloosheid

Mon Aug 16 13:30:58 CEST 1999

At 13:18 13-08-1999, Joris van den Wittenboer wrote:

[Bas:]

>Ook al wil je dat niet het gaat wel gebeuren. Bepaalde sectoren

Sterker nog: het gebeurt nu al.

[Bas:]

>Naast een volledige baan??
>Je hebt toch werk. Of noemen we het dan ook niet werk, maar een
>soort plicht.

Ik stel voor om te spreken van 'heerendiensten'. Naar de vroeger op
Java geldende verplichting om een aantal dagen per jaar gratis te
werken voor de vorst; door Multatuli ook wel 'knevelarij' genoemd.
Door deze terminologie wordt hopelijk meteen duidelijk hoe ver we
de klok wel niet terugzetten met het idee van verplicht vrijwilli-
gerswerk.

>Je hebt het nu weer over vrijwilligers?
>Verplichte vrijwilligers toch?

Contradictio in terminis. ;-)

>Een uitbreiding voor de vrijstelling van de sollicitatieplicht voor
>bepaalde groepen vrijwilligers ben ik dan ook een voorstander.

Ik niet. Het lijkt wel heel humaan, maar het leidt er toch toe dat
bepaalde groepen min of meer worden afgeschreven.

>Treating someone second-class will never get first-class results

Exact. En wanneer je werklozen als tweederangs burgers behandelt -
en dit is al een aantal jaren gaande in Nederland - moet je natuur-
lijk niet verwachten dat dat eerste klas resultaten oplevert. ;-)

Erik vdMb