werkeloosheid

Mon Aug 16 13:30:29 CEST 1999

At 06:18 10-08-1999, J.L. Swarte wrote:

>Ik kan mij voorstellen dat iemand liever 15 uur vrijwilligerswerk
>doet dan 40 uur produktiewerk per week, maar ook dat is de vraag
>niet. "Liever koekjes worden niet gebakken" zou ik zeggen. Het gaat
>toch om de vraag of het terecht is dat iemand de rekening voor zijn
>voorkeuren mag neerleggen bij de samenleving.

De meeste arbeidsdeskundigen zijn het er wel over eens dat het geen
zin heeft om mensen te dwingen werk te aanvaarden dat onder hun
intellectuele niveau ligt. Dat levert stress op, en stress leidt
tot ziekteverzuim. Daar wordt de persoon niet beter van en de
maatschappij ook niet. Bovendien zorgt dwang hier tot verdringing
op de arbeidsmarkt en ook daar wordt de maatschappij niet beter
van.

>Mijn vraag is nog steeds simpelweg: Mag je van iemand die een uit-
>kering krijgt een tegenprestatie verlangen in die zin dat hij/zij
>zich nuttig maakt voor de samenleving?

Het antwoord is ook simpel: nee, dat mag niet. Voor werk hoor je
een normaal salaris te betalen, en verplicht vrijwilligerswerk
bestaat niet.

Erik vdMb