uitkeringen voor politici

cathja maas maas0311 at WXS.NL
Mon Aug 16 11:04:49 CEST 1999

Michiel Scheffer wrote:

> [...]

> Daarna vergeet men dat er goede redenen zijn om een goede
> afscheidsregeling te treffen voor politici. Ten eerste om het politieke
> ambt aantrekkelijk te houden en dus de kring van degenen die effectief
> kunnen deelnemen aan de politieke besluitvorming zo groot mogelijk te
> houden. Wie de het overzicht van salarissen van topondernemers in de
> Volkskrant heeft gelezen kan de conclusie trekken dat het inkomen van
> een minister bescheiden is vergeleken met mensen met een vergelijkbare
> functie-inhoud en financiele verantwoordelijkheid in het bedrijfsleven.
misschien moeten we daar dan eens wat aan doen.

> Als na vier jaar in functie enkel een bijstandsuitkering klaar zou
> liggen dan zouden velen zich beraden, vooral als ze niet kunnen
> terugkeren naar hun vorige werkkring.
Ik heb ook bepaald niet gepleit voor een bijstandsuitkering. Maar gewoon
een normale wachtgeld-uitkering met dezelfde voorwaarden als voor andere
wachtgelders geldt, zoals sollicitatieplicht, beschikbaarheid voor een
andere functie etc.

> Daarbij wordt ook over het hoofd gezien dat politici niet dezelfde
> ontslagbescherming hebben als gewone werklnemers. Zelfs de zekerheid dat
> men de vier jaar uitzit heeft men niet. Geen verzekeraar zou dat risico
> op zich willen nemen, temeer dat ex-politici niet per definitie
> makkelijk plaatsbaar zijn op de arbeidsmarkt. Het is dus niet minder dan
> normaal dat de rijksoverheid gedurende een beperkte tijd het inkomen
> doorbetaald, dat is tenslotte ook gebruikelijk voor eenieder die in de
> WW komt.
Maar politici zijn wel de enigen die ook recht hebben op een
wachtgeld-uitkering als zij vrijwillig opstappen. Wat te denken van het
feit dat onze gemeente wachtgeld moet uitkeren aan een ex-wethouder die
geheel vrijwillig burgemeester is geworden van een kleine plaats en nu
gedurende een fiks aantal jaren een uitkering krijgt omdat haar salaris
lager werd?

 Tenslotte zou het moreel ondankbaar zijn om zij die zich
> (ongeacht hun succes) meer dan gemiddelde werkweken inzetten voor het
> algemeen belang af te schepen met een gewone uitkering.
????????????????????????????????????????????. Dit begrijp ik werkelijk
niet. Er zijn zoveel mensen die zich buiten de politiek meer dan
gemiddelde weken inzetten. Wat is zo speciaal aan politici? En als zij
zo speciaal zijn, waarom dan b.v. wethouders wel en raadsleden niet?

> Het is niet aan ons om het (onjuiste) beeld van politici als
> zakkenvullers op te houden. Er zijn veel andere beroepsgroepen die daar
> meer voor in aanmerking komen.
Persoonlijk beschouw ik politici bepaald niet als zakkenvullers. Hoewel
het wel moeilijk uit te leggen is dat een 23 jarig kamerlid net van
school evenveel verdient als iemand met een ruime maatschappelijke
ervaring die een goed betaalde baan opgeeft voor een periode als
kamerlid of minister. Maar los van het feitelijke inkomen is er ook nog
iets als psychisch inkomen. Er zullen niet veel mensen zijn die de
politiek ingaan ook al vinden zij het vreselijk uitsluitend omwille van
het dienen van de publieke zaak ;-)

 Tenslotte laten we ook aan Hayo Apotheker
> denken...
Ik gun Hayo alle goeds. Maar zo maak je geen beleid
Met vriendelijke groet van Cathja