Assen

cathja maas maas0311 at WXS.NL
Sun Aug 15 14:33:51 CEST 1999

> Er moet een gulden middenweg komen, door betere begeleiding en misschien dat
> de politietop in de woonplaats geïnformeerd kan worden. Maar niet de hele
> buurt !

Op radio 1 opperde Olga Scheltema dat het wellicht preventief zou werken
als het OM en de politie op de hoogte zouden zijn van de woonplaats van
veroordeelde sexuele delinquenten. Lijkt mij als ideen het overdenken
waard.
V.w.b. de vrijheid en de rechten van betrokkenen: natuurlijk moeten die
zwaar wegen, maar de ellende is wel dat uit (buitenlands) onderzoek
steeds weer blijkt dat dit een delict is met een heel hoge
recidive-kans. Bovendien ontbreekt het de daders vaak volledig aan besef
dat het niet kan wat ze doen. Ik vind dit allemaal wel heel moeilijk.
Vanuit mijn eerdere studie forensische pedagogiek weet ik maar al te
goed wat volwassenen kinderen aandoen, en hoe die kinderen dan het
risico lopen om van slachtoffer zelf dader te worden. Als ik dat afweeg
tegen de rechten van de daders dan weet ik het allemaal even niet meer.

> Een prettig weekend !
Hetzelfde en bedankt voor je bijdragen over de rekenkamer
Cathja