Definitief tussentijds rapport "Basisinkomen".

Arie Dirkzwager aried at XS4ALL.NL
Sun Aug 15 13:18:18 CEST 1999

At 21:53 14-8-99 +0200, H.K. Nijkamp wrote:
>Arie Dirkzwager wrote:
.....zeer lange en overbodige quote geschrapt.....
>Ik ben niet verder gekomen dan de uitgangspositie.

        Jammer - dan ben je dus niet volledig geinformeerd en verliest je (voor de
hand liggende maar ongegronde) reactie aan waarde.

>Het ontgaat mij ten
>ene male waarom ik belasting zou moeten betalen voor de uitkering van
>iemand die wel in staat is om te werken maar het hem/haar aangeboden
>werk niet interessant vindt.

        Het ontgaat mij waarom jij (wij) zonder daar IETS tegenover te stellen
leven in zo'n welvarend land als Nederland en daar volop van genieten. Het
basisinkomen is GEEN "uitkering" maar een eerlijke verdeling van inkomen,
van 30% van ons gezamelijk Bruto Nationaal Product (Inkomen). Op DIT moment
betaal je belasting voor alle mogelijke zaken waar je misschien niet
persoonlijk achter staat, o.a. voor (frauderende en zwart werkende - dat is
bij basisinkomen minder mogelijk) uitkeringstrekkers en (vergeleken met
Marokko bijv.) het comfortabel onderbrengen van gepakte criminelen in
gevangenissen. Het gaat er niet zozeer om of werk "interessant" is maar of
iedereen werk kan kiezen waarin hij/zij zich, overeenkomstig de talenten
die hij/zij heeft, kan ontplooien en nuttig maken.

>Of voor iemand die met een ander gaat
>samenwonen maar, ongeacht de hoogte van het inkomen van die persoon -
>die er geen bezwaar tegen heeft te voorzien in de kosten van
>levensonderhoud van de baanloze - zijn/haar financiele onafhankelijkheid
>wil bewaren.

        Waarom zo discrimineren en betuttelen - laat iedereen zelf vrij beslissen
of hij/zij wil samenwonen en wil niet iedereen enigszins financieel
onafhankelijk zijn? Veel ellende komt voort uit financiele afhankelijkheid
van vrouwen van hun kostwinner-echtgenoot en zij moeten zich wel twee keer
bedenken voor zij gaan scheiden, hoe slecht hun huwelijk ook is.

>Alle mooie bespiegelingen over een basisinkomen dat zo hoog is dat het
>financiele onafhankelijkheid kan waarborgen gaan voorbij dat het betaald
>moet worden.

        Juist in het stuk dat je niet las toonde ik aan dat het heel goed betaald
kan worden zondewr dat iemand er noemenswaardig financieel op achteruit gaat.

Hartelijke groet,

Arie

BetterSystems,
Prof.Dr.A.Dirkzwager,
Educational Instrumentation Technology,
Computers in Education.
Huizerweg 62,
1402 AE Bussum,
The Netherlands.
voice: x31-35-6981676
E-mail: mailto:aried at xs4all.nl

When reading the works of an important thinker, look first for the
apparent absurdities in the text and ask yourself how a sensible person
could have written them."  T. S. Kuhn,  The Essential Tension (1977).