Euthanasie.

Ruud van Veggel Ruud.Van.Veggel at NET.HCC.NL
Sat Aug 14 22:27:27 CEST 1999

Open brief

Lieshout, 14 augustus 1999

Beste Democraat,

Enige dagen las ik op de (elektronische)  Discussielijst van D66 een bijdrage van de heer Mark-Alexander Fluks. Thema: de nieuwe wet inzake euthanasie. Als Democraat in hart en nieren -en als één van de oprichters van de Werkgroep Handicap & Beleid- Wil ik mijn reactie niet voorbehouden aan de lezers van die lijst.

Mark-Alexander Fluks beschrijft in zijn bijdrage mensen met een handicap als 'minderwaardig' (sic). Misschien zat hij achter zijn PC te lachten bij het lezen van de vele verontwaardigde reacties. Dat moet hij dan vooral blijven doen, hij is wellichte de enige.

Want ik lach niet. Ik kom steeds vaker mensen tegen die mij omschrijven als een kostenpost. Als iemand die maar 'makkelijk' een beroep doet op allerlei regelingen. Iedereen die deze mening is toegedaan mag vandaag nog met mij ruilen. Dus: zijn rijbewijs en baan inleveren, te horen krijgen dat hij toch geen kansen heeft op betaald werk of dat uiterlijke kenmerken (in mijn geval scheefstaande ogen) de klanten kunnen afschrikken. Hij mag ook elke week braaf naar de fysio (en dat waarschijnlijk de komende twintig jaar nog) onder het motto 'Dan houd ik wat ik heb.' Verplicht anderhalf jaar op een paar schoenen lopen. En vooral... heel vaak uitleggen dat hij toch normaal is.

Voor gegadigden heb ik ook nog een paar tips: Laat je niet beledigen door figuren als Fluks. Laat je niet opzij duwen door het kortzichtig volk dat zich onledig houdt in (sollicitatie) commissies en dergelijke. En vooral; trek de politiek geregeld aan de jas.

Voor wat betreft mijzelf tot slot het volgende: De tranen stonden mij in de ogen toen ik de bovengenoemde bijdrage las. Maar ik weet wat ik waard ben, en van de waarde van de heer Fluks kan ik ook een aardige inschatting maken. (Geloof het of niet, maar ik kan ook denken). Ik heb zo langzamerhand aardig door waar mijn grenzen liggen en zal de nodige voorzichtigheid betrachten in discussies over thema's waarvan ik niet zoveel weet. Misschien een tip voor Fluks c.s.?

Met vriendelijke groet,

Karolijne van Veggel-Bauland