Assen

H.K. Nijkamp nijka002 at WXS.NL
Sat Aug 14 21:46:40 CEST 1999

Ramon Barends wrote:

> Beste mensen,
>
> Afgezien dat het natuurlijk heel erg is wat zich in Assen af heeft gespeeld,
> het volgende:
>
> De buurtbewoners in Assen vonden dat zij hadden moeten weten dat er een
> zedenmisdadiger in hun buurt kwam wonen. Zij hadden dan hun kinderen weg
> kunnen houden.
>
> Hun opstelling is te begrijpen.
>
> Maar... als we dit doen, hebben deze mensen toch geen leven meer. Geen
> tweede kans. Hun misdaad is afgerekend door de straf die zij hebben gekregen
> [...]

Het is de vraag welk recht prevaleert: Het recht op reintegratie of het
recht van het kind om in een omgeving opgevoed te worden zonder het
grote risico door een zedenmisdadiger te worden verkracht en vermoord.

Persoonlijk hecht ik meer aan het recht van het kind. Het recht op
reintegratie zou pas zwaarder mogen wegen indien vaststaat dat de pleger
van het zedenmisdrijf "genezen" is van zijn ziekelijke neigingen.
Zolang dat niet zeker is weegt het recht van het kind zwaarder dan zijn
recht.

Henk Nijkamp