AW: Euthanasie

Marc-Jan Ahne MJAhne at KLUWER.NL
Fri Aug 13 09:32:31 CEST 1999

> [...]
>  uit de gezondheidszorg gehaald worden. Daar hoort het ook in 't geheel
>  niet thuis. Wat een arts van euthanasie vindt, is van evenveel belang
>  als de bakker, de postbode of de vuilnisman en die worden ook niet
>  geraadpleegd.
>
>  Wat is er nou toch tegen dat als iemand euthanasie wil, men bij op het
>  postkantoor een aanvrage-formulier kan vinden, dit invult en opzendt,
>  waarna er even iemand langs komt die checkt of iemand dit allemaal uit
>  vrije wil doet waarna de zaak in alle rust wordt beklonken ?

Het gaat volgens mij nog steeds om een uitdrukkelijke wil van een patiënt
waaraan een arts tegemoet kan komen. Dat het euthanasievraagstuk voort zou
komen uit het medicaliseren van het probleem lijkt me onzin, euthanasie komt
lochiserwijs voort uit de medische wereld omdat men daar de mensen treft die
niet meer de wil hebben verder te leven met ondraaglijke pijn. Wat Mark
Alexander denk ik wil is dat iedereen die niet meer wil leven het recht
heeft om dat leven te beëindigen, ik kan in die gedachte ver met hem meegaan
(wat geeft anderen het recht om te zeggen dat iemand door moet leven) maar
het gaat over een totaal ander onderwerp. Nu gaat het om euthanasie om
medische redenen, wil je discussiëren over recht om te leven en te sterven
vind ik dat prima maar doe dat niet door nu op een onzuivere manier
euthanasie en de mensen die zich daar mee bezig houden zwart te maken.

>  Maar nu is het zo dat doodzieke mensen, die -bijvoorbeeld toen hun kanker
>  net ontdekt werd- toegezegd hebben gekregen van een arts dat ze t.z.t.
>  euthanasie zullen krijgen en die, naarmate de ziekte voortschreidt,
>  doodsbang worden dat ze haar onthouden zal worden (en terecht, trouwens).

Hier weer zo'n vervelend stukje tussen haakjes, waar haal je die
beschuldiging in hemelsnaam vandaan? Ken je een concreet geval of weet je
uit gegevens die beschikbaar zijn dat dit in heel veel gevallen gebeurd?

>  Zulke mensen doe je dus vreselijke dingen aan in de periode dat ze moeten
>  leren accepteren dat ze binnenkort gaan sterven. En waarom ?
>
>  En aan de andere kant (het ongeloof daarover m.b.t. mijn voorbeeld op
>  deze lijst spreekt boekdelen):

Zoals ook anderen op deze lijst al hebben uitgesproken geloof ik niet dat
het voorbeeld van Mark Alexander juist is, ik geloof allereerst niet dat
artsen op een dergelijke wijze met euthanasie en patiënten omgaan en ten
tweede worden dergelijke mededelingen aan patiënten niet gedaan waar bezoek
van anderen bij is. Wanneer Mark Alexander serieus meent dat hetgeen hij
beschreef is voorgevallen dan sluit ik me bij eerdere vraagstellers aan, heb
je hiervan aangifte gedaan, de directie ingelicht of andersinds actie
ondernomen? Het feit dat hij in zijn mail hier niet verder op in gaat doet
mij vermoeden dat het hier om een fictief voorbeeld ging.

Marc-Jan Ahne