euthanasie

J.L. Swarte jlswarte at MULTIWEB.NL
Thu Aug 12 01:12:05 CEST 1999

Vooral voor Mark Giebels,
Mark je zou gelijk hebben als de regels uitsluitend voor liberalen, of meer in het bijzonder, voor leden van D66 zouden gelden. Maar zo zit de wereld niet in elkaar! We leven niet in een liberale wereld maar in een wereld waarin slechte mensen leven en dat is waar je rekening mee hebt te houden, zeker als het om zaken van leven en dood gaat.
Enige tijd geleden meende een arts over abortus te moeten opmerken, dat als een vrouw bij hem zou komen om een abortus omdat zwangerschap haar vakantie zou bederven, hij geen verdere vragen zou stellen maar die abortus uitvoeren. Het was in een discussie naar aanleiding van het laatste wetsvoorstel van Borst over euthanasie tot 24 weken. Nou, als we niet verder nadenken dan de vakantie, of als een prettige vakantie voldoende reden is om een leven in wording te beëindigen, dan heb ik ook weinig vertrouwen in de toekomst als het om euthanasie gaat. Mijn toekomstbeeld is in dat opzicht niet vrolijk maar ik ben er dan ook vast van overtuigd dat de normen (sneller dan het nu lijkt) zullen worden opgerekt. Het is een wereld waar ik niet met vreugde naar uitkijk.
Joop Swarte