euthanasie

J.L. Swarte jlswarte at MULTIWEB.NL
Thu Aug 12 00:37:57 CEST 1999

Vooral voor Bert Jongen,
Eén van de problemen die ik met euthanasie heb, is inderdaad dat al enkele jaren ouderen, gehandicapten etc. gedefinieerd worden als een economisch probleem. Bovendien is het hele probleem in handen gegeven van de medische wetenschap, niemand anders schijnt verstand te hebben van leven en dood. Helaas lijden ook medici - evenals alle andere mensen - aan het verschijnsel gewenning. Na drie mensen te hebben doodgespoten, begint het al "gewoon" te worden en worden de normen vanzelf opgerekt. Ik heb het dan nog niet over de omgeving die druk kan gaan uitoefenen, zie het bericht van Marc Alexander Fluks.
Dat gedreven doorgaan op de weg van regelgeving over euthanasie begint iets ziekelijks te krijgen en nu zijn het dan de 12-jarigen die zelfstandig de beslissing mogen nemen. Een biertje kopen? Nee, daar zijn ze te jong voor maar voor dit soort vragen mogen ze hun ouders buiten spel zetten.
Ik beweer niet dat er in de praktijk van alles fout gaat, ik beweer wel dat een wet niet kan voorkomen dat er van alles fout gaat. Het offciële oprekken van de mogelijkheden, zal ongetwijfeld tot een andere praktijk leiden en het is voor mij de vraag of we daar gelukkig mee moeten zijn. Het geringe respect dat oude mensen in onze samenleving genieten - evenals gehandicapten - speelt daarbij een rol en ik heb daar mijn zorgen over. Mag het misschien? Mijn vertrouwen in de mens is in ieder geval niet zo groot dat ik denk dat het allemaal wel goed komt.
Joop Swarte