werkeloosheid

J.L. Swarte jlswarte at MULTIWEB.NL
Tue Aug 10 06:18:01 CEST 1999

Vooral voor Cathja Maas:
Ik kan mij voorstellen dat iemand liever 15 uur vrijwilligerswerk doet dan 40 uur produktiewerk per week, maar ook dat is de vraag niet. "Liever koekjes worden niet gebakken" zou ik zeggen. Het gaat toch om de vraag of het terecht is dat iemand de rekening voor zijn voorkeuren mag neerleggen bij de samenleving. Aan werkenden wordt nooit de vraag gesteld of ze misschien 15 uur willen werken in plaats van 40; of ze wellicht wat later willen beginnen zodat ze niet meer in de file behoeven te staan; of ze er wel zin in hebben over te werken in drukke tijden. Een werkende die veel babbels heeft, kan weggaan, daar komt het op neer en wie op die manier "vrijwillig" ontslag neemt, komt niet in aanmerking voor ww.
Mijn vraag is nog steeds simpelweg: Mag je van iemand die een uitkering krijgt een tegenprestatie verlangen in die zin dat hij/zij zich nuttig maakt voor de samenleving?
Joop Swarte