werkeloosheid

Udo Kock kock at TINBINST.NL
Mon Aug 9 16:36:49 CEST 1999

Hoi Joop (en anderen),

Ik ben blij dat je gelooft hoe slecht het in Amsterdam is, niet iedereen is
daar namelijk van overtuigd.
Je vraag:
Nee, het is volgens mij niet onredelijk een tegenprestatie te vragen van
mensen die ene uitkering ontvangen. Maar in mijn ogen ontvangt iemand die
voor zijn uitkering werkt gewoon loon, en is dus niet langer werkloos. Bij
suggesties over 'workfare' moeten we volgens mij wel een paar zaken bedenken:
- mensen die in de huidige economische situatie nog (langdurig) werkloos
zijn, kunnen niet zomaar op een baan geplaatst worden of bijvoorbeeld in de
zorg gaan werken. voor het overgrote deel van hen geldt dat ze via een,
vaak langdurig, traject, dat voor iedereen verschilt, geholpen moeten
worden voordat ze ergens kunnen gaan werken.
- mensen die niet zelf voor een baan/beroep kiezen zijn niet zo
gemotiveerd, werkgevers zitten daar niet op te wachten ook al geef je ze
nog zoveel subsidie mee. Dit probleem speelt bij een deel van de
WIW/Melkert banen.
- als je mensen maar goed begeleid en er de tijd voor neemt is vrijwel
iedereen aan werk te helpen (desnoods met een -tijdelijke-subsidie omdat de
productiviteit nog te laag is). De meeste werklozen willen ook graag
werken. Als we echt kiezen voor werk boven uitkering is iedereen aan de
slag te helpen, en of je dat nu 'baan' of tegenprestatie noemt maakt me
niet zo veel uit.

Groeten,

Udo Kock

Udo Kock