AW: Hypotheekrenteaftrek

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Tue Aug 3 12:13:27 CEST 1999

Marc-Jan Ahne wrote:

> Ik ben geen hypotheekdeskundige maar kun je bovenstaande onderbouwen. Ik kan
> me toch voorstellen dat er de afgelopen jaren veel mensen geweest zijn die
> een hypotheek hebben afgesloten en de (lage) rente voor langere periode
> hebben vastgezet. Op deze groep heeft een rentestijging dus geen effect op
> de hypotheekrente.

Geen direct effect inderdaad. Maar langer dan 10 jaar vastzetten
doet bijna niemand, want dan ben je namelijk een dief van je eigen
portemonnaie.

 Het is ook vreemd om te spreken van slimme
> hypotheekvormen van tegenwoordig die uit zouden gaan van een
> belastingmeevaller bij een rentestijging, ik kan me veel slimme hypotheken
> voor de geest halen maar volgens mij ga je er bij een rentestijging altijd
> op achteruit (tenzij je je rente vast hebt staan). Iedereen staart zich
> steeds blind op die aftrekpost terwijl vergeten wordt dat in het gunstigste
> geval 40% van de rentestijging extra moet worden betaald en men er dus per
> definitie op achteruit gaat.

Maar daar gaat het dus helemaal niet om. Het gaat erom of het rijk
er op achteruit gaat.

Wel eens van een aflossingsvrije beleggingshypotheek gehoord. Geen
premies, onbelaste beleggingen en tot aan het eind lekker veel rente
aftrekken. En, natuurlijk leg je geen eigen geld in als je een
hypotheek afsluit. De hypotheekadviseur zou je direkt doorverwijzen
naar de psychiater. ;-(

> wanneer je dus
> uitgaat van verworven rechten (waar ik het mee eens ben)

Waar zijn die rechten op gebaseerd? Op een VVD-voorman die in de
campagne roept dat de HRA nooit beperkt zal worden? Op die manier
kweek je verwachtingen bij de mensen die op los zand zijn gebaseerd.
Ja, dat is een betrouwbare overheid... :-(

We hebben het hier over een contract tussen een hypotheekverstrekker
en iemand die geld wil lenen. Zij (en alleen zij) zijn dan ook
degenen die het risico van veranderende wetgeving lopen. En
wetgeving die mag veranderen, kan veranderen. Dat is m.i. bij de HRA
op de lange-termijn het geval.

Toch 'leuk' dat dezelfde politici jarenlang de 'verworven rechten'
van studenten hebben afgenomen door drastisch te korten op de
studiefinanciering. En zijn bij deze ook de huursubsidies,
gemeentelijke kwijtscheldingen, onbelaste pensioenen, (hoogte)
kinderbijslag, de belastingschalen, alle aftrekposten etc. voor
eeuwig onaantastbaar. Dan mag Vermeend zijn plannetjes wel weer in
de diepvries zetten totdat we tot inkeer zijn gekomen en er weer
ruimte is voor progressief beleid....

Groeten,
Mark.

--