[Hypotheekrenteaftrek]

drs .e.l. jacobs emmy.jacobs at WXS.NL
Tue Aug 3 11:40:09 CEST 1999

Atilla Arda wrote:

> (...)
> (...)
> (...)
>
> Blijkbaar blijven er voldoende mensen over die hun twijfels hebben bij
> de onbeperkte aftrek van de hypotheekrente. Dus laten we ophouden de
> discussie te ontkennen Bert en accepteren dat 'men' deze aftrek ter
> discussie stelt.
>
> Iemand (persoon X) die 4.000 gulden bruto per maand verdient en in een
> huurwoning woont, heeft moeite om te begrijpen dat iemand (persoon Y)
> met 40.000 bruto inkomsten per maand 60% van de rente op zijn huis van
> [...]

Atilla,

Je mag alleen hypotheekrente aftrekken voor het huis, dat je zelf
bewoont. Als je extra hypotheek neemt om aandelen te kopen dan mag je de
rente niet aftrekken van je inkomen; wel als je je huis met dat geld
gaat verbeteren. Je moet dat aantonen.
Je idee om niet hoger te gaan dan aftrek van de rente voor een
hypothecaire lening van een x-bedrag snijdt geen hout. Een woning in
Amsterdam en Utrecht, Den Haag of Leiden is vrij wat duurder dan een
woning in een dorpje in Drenthe of Limburg. Dus als je zes kinderen hebt
en je wilt een groot huis met een hoge hypotheek moet je in Amsterdam
vrij wat meer geld neertellen dan in Limburg. Of wil je dat de belasting
daar ook rekening mee houdt? Dat betekent een forse investering op
administratieve kosten en daarop zitten we toch ook niet te wachten. De
enige manier om een eind te maken aan de aftrek van hypothecaire rente
is dit ver van te voren aan te kondigen, zodat mensen rekening kunnen
houden met de leningen. Het gevolg daarvan zal zijn dat minder mensen
huizen zullen kopen zodat er weer meer huurwoningen gebouwd moeten
worden. En wat zijn de gevolgen daarvan?

Mvg Emmy