AW: Hypotheekrenteaftrek

Marc-Jan Ahne MJAhne at KLUWER.NL
Tue Aug 3 10:11:04 CEST 1999

Mark Giebels schreef:

> Helaas gaan de kamerleden in de Telegraaf niet in op de
> belangrijkste waarschuwing van de Leidse onderzoekers, namelijk dat
> een toekomstige rentestijging (gekoppeld aan de 'slimme'
> hypotheekvormen van tegenwoordig) de huizenbezitters een behoorlijke
> belastingmeevaller zal opleveren, waar de niet-huizenbezitters
> waarschijnlijk de dupe van zullen worden.

Ik ben geen hypotheekdeskundige maar kun je bovenstaande onderbouwen. Ik kan
me toch voorstellen dat er de afgelopen jaren veel mensen geweest zijn die
een hypotheek hebben afgesloten en de (lage) rente voor langere periode
hebben vastgezet. Op deze groep heeft een rentestijging dus geen effect op
de hypotheekrente. Het is ook vreemd om te spreken van slimme
hypotheekvormen van tegenwoordig die uit zouden gaan van een
belastingmeevaller bij een rentestijging, ik kan me veel slimme hypotheken
voor de geest halen maar volgens mij ga je er bij een rentestijging altijd
op achteruit (tenzij je je rente vast hebt staan). Iedereen staart zich
steeds blind op die aftrekpost terwijl vergeten wordt dat in het gunstigste
geval 40% van de rentestijging extra moet worden betaald en men er dus per
definitie op achteruit gaat.

Bert Bakker schreef:

        Maar mocht men de hypotheekrenteaftrek op enig moment al ter
discussie willen stellen (en ik zie
        daar dus geen reden toe), dan nog zal het eventueel verminderen
ervan alleen
        voor nieuwe hypotheken kunnen. Mensen met bestaande hypotheken zijn
die immers
        aangegaan in de gerechtvaardigde verwachting dat ze de rente (ook
als die zou
        stijgen) mogen aftrekken, in 'goede' en in 'slechte' tijden.

Dat maakt voor mij dan meteen weer duidelijk dat je dus niet kunt overgaan
tot het afschaffen van de renteaftrek. Voorstanders van deze aftrek koppelen
dit bijna altijd aan een generieke belastingverlaging, wanneer je dus
uitgaat van verworven rechten (waar ik het mee eens ben) dan heb je niet de
middelen om over te gaan tot een belastingverlaging die een dergelijke
aftrek overbodig zou maken. Vooropgesteld dat wanneer je wel deze
belastingverlaging in zou voeren je de mensen met een hypotheek een dubbel
voordeel zou geven.

Vriendelijke groet

Marc-Jan Ahne