positie ambtenaren

J.L. Swarte jlswarte at MULTIWEB.NL
Mon Aug 2 08:52:17 CEST 1999

In een democratie kunnen alleen gekozenen eigenstandig bestuurlijke bevoegdheden hebben. Het is bekend dat er soms stemmen opgaan om dat te veranderen en ambtenaren zelf verantwoordelijkheden te geven die zij dan moeten afleggen tegenover de gemeenteraad. Maar wat gebeurt er dan met de ambtenaar die bv. de gemeenteraad informatie onthoudt of de gemeenteraad fout voorlicht? Gaan we die op staande voet ontslaan of zo?
Ik las deze week nog eens in een oude studie van Anton Zijderveld (1970), The Abstract Society, en het viel mij op dat de analyse die hij toen uitvoerde tot op de dag van vandaag geldig is. De burger heeft in verschillende rollen met heel veel "autoriteiten" te maken en iedereen laat maar regels op hem los. Hij kent die autoriteiten echter niet, ze zijn onherkenbaar, verscholen in de administratieve organisatie. De burger voelt geen binding met degenen die leiding geven aan de maatschappij waardoor zij zich van de "autoriteiten" afwenden. Dat heeft uiteraard nogal wat consequenties die ik hier verder maar laat liggen, maar zoveel is zeker: het is uitermate onverstandig de "autoriteiten" nog verder onherkenbaar te maken door anonieme ambtenaren vergaande bevoegdheden te geven. Laat de politieke partijen maar eens zorgen voor goede, d.w.z. op hun terrein deskundige, kandidaten die op voet van gelijkheid waar het kennis en vaardigheden betreft, met de aan hen ondergeschikte ambtenaren kunnen praten.
En vooral: praat over de overheidsorganisatie niet alsof het een bedrijf is want dat is het niet!
Joop Swarte