reactie; de ambtenaar

Lodder Ing P.H. P.H.Lodder at ATO.DLO.NL
Mon Aug 2 09:31:13 CEST 1999

Het is toch vreselijk grappig om te zien hoe mensen (politici) wild om zich
heen beginnen te slaan, wanneer het om ambtenaren gaat. Ik heb in de hele
discussie hooguit 1 keer een beetje nuance gehoord over goede en slechte
ambtenaren.

Ik wil bij deze twee punten naar voren brengen:
1. Van buitenen was ambtenaar, lekte dossiers die politiek zeer gevoelig
waren en is in ogen van de meeste Nederlandse politici een held. Bij
defensie blijven rapporten uitlekken over Srebrenica en alle rottigheid die
daar is uitgehaald door een klein deel van de Nederlandse soldaten.
Eigenlijk mag het wel verbazingwekkend genoemd worden dat slechts een klein
deel zich heeft misdragen, gezien de volledig inadequate voorbereiding die
ze vanuit Nederland en de Nederlandse politiek kregen, terwijl ze wel door
diezelfde Nederlandse politiek werden uitgezonden. Met andere woorden: in de
tot nog toe gevoerde discussie over lekken/ macht van de ambtenaren, wordt
slechts heel selectief gesproken over het lekken!

2. Al sinds jaar en dag loopt de politiek te schoppen en te slaan tegen
precies die mensen van wie ze vervolgens loyaliteit tot in het graf en bij
de rechter verwachten.

Ik vraag me in gemoede af waarom in de discussie tot nog toe de zwarte piet
richting de ambtenaren wordt gespeeld, terwijl de politiek en de politieke
partijen inconsequent gedrag vertonen en zelf door hun disloyaal gedrag de
ambtenaren van zich vervreemden.

Pieter Lodder
(vroeger ambtenaar via DLO,LNV, nu "gewoon" werknemer dankzij privatisering
van DLO)