Berichtje aan de Samaritanen

Arjan Stoffels chimera at STAD.DSL.NL
Fri Apr 23 06:27:56 CEST 1999

Beste Pieter,

Henk pretendeert dat de 'Samaritanen' grote verantwoordelijkheid op zich
laden doordat ze (indirect) verantwoordelijk worden voor de derde
volksverdrijving binnen vijftig jaar. De reactie van Emiel toont aan dat er
vele voorbeelden zijn van volksverdrijvingen. We nemen nu voor het eerst wel
die verantwoordelijkheid die dat met zich meebrengt, zij het mondjesmaat.
Beide door Henk genoemde 'argumenten' zijn een soort emotionele chantage.
Dat is in zichzelf geen probleem, maar de argumenten zijn wel oneigenlijk.

Het aantal boeren moet gezien de oppervlakte van Kosovo beperkt zijn, dus
ook de groep boeren waar het om gaat. Gezien het  totale aantal
vluchtelingen en het aantal vluchtelingen dat het Westen s.l. opvang kan/wil
bieden, krijgen deze boeren de (toegegeven nare) keuze om in de buurt te
blijven in de hoop op een snelle oplossing of elders onderdak te zoeken in
afwachting van een oplossing. Aangezien deze mensen de expliciete wens
hebben om terug te gaan en boeren elders in het Westen lastig, zo niet
onmogelijk, is het niet eens een onaangename groep vluchtelingen om op te
nemen, gezien vanuit een westers perspectief. Deze mensen willen immers zo
snel mogelijk terug.

Het tweede 'argument' gaat erom dat je als 'Samaritaan' verantwoordelijk
wordt voor een derde etnische volksverdrijving binnen vijftig jaar op het
Euraziatische continent. Dit is een vreemd argument. Er wordt ook hier een
beroep gedaan op je gevoel. 'Daar wil je toch niet voor verantwoordelijk
zijn?' is de vraag die er impliciet in verpakt zit.
Het is dus, zoals door Emiel aangegeven, niet de derde maar de zoveelste
volksverdrijving; waarom de beperking tot vijftig jaar (makkelijk, want dan
ontspringen we zelf de dans?) en waarom de uitbreiding tot het gehele
Euraziatische continent (maar niet de rest van de wereld, of beperkt tot een
deel van Europa?). Tamelijk arbitrair allemaal.

De impliciete vooronderstelling is dat wij verantwoordelijk zijn voor het
feit dat de Kosovaren van huis en haard verdreven zijn en dat je door 'het
beperken van je humanitaire houding tot humanitaire actie politieke
beslissingen ontloopt'. Deze vooronderstelling gaat aan twee belangrijke
zaken voorbij: 1. 'Wij' hebben de Kosovaren niet gewapenderhand hun huizen
uitgejaagd. Zeggen dat de NAVO daar schuld aan heeft klopt niet, want de
verdrijvingen waren al begonnen voor de bombardementen. Het gaf Milosevic
wel een makkelijke reden om er versneld mee door te gaan. 2. Je kan
uitstekend een humanitaire houding hebben zonder dat je je met politieke
beslissingen bezig houdt, zie het Rode Kruis en Artsen zonder Grenzen.

Wat taakstraffen voor criminele asielzoekers te maken hebben met het
vastlopen van de asielzoekersmachine is mij trouwens een volledig raadsel.
Wat het vastlopen van de asielzoekersmachine dan weer te maken heeft met het
tijdelijk herbergen van vluchtelingen die allemaal verwachten op korte
termijn terug te keren (en dus helemaal geen asiel zoeken) is al helemaal
niet duidelijk.

Met vriendelijke groet,
Arjan Stoffels

>Beste Emiel,
>
>Wat is de bedoeling van je mailtje, afgezien van het afkatten van Henk?
>Is de bedoeling om uit te leggen dat die volksverdrijvingen niet erg zijn,
>daar ze overal op de wereld al sinds het begin der tijden plaatsvinden?
>
>Pieter

Westers
Tibet