Borst eruit?

Robert Jan Jonker rjjonker at KNOWARE.NL
Fri Apr 23 00:37:56 CEST 1999

At 16:31 22-4-99 +0200, Verver wrote:
>Beste Henk Vreekamp,
>
>Mag ik je eraan herinneren dat ik enige tijd geleden deze kwestie al aan
>de orde gesteld heb, en als ik mij goed herinner was jij het die zei:
>Wacht nu eens rustig even de conclusies van de enquetecommissie af.
>
>Dat heb ik nu gedaan en ik ben van mening dat, wil de politiek nog enige
>geloofwaardigheid behouden, de verantwoordelijke ministers hun
>conclusies dienen te trekken. Ook Borst dus. En als daardoor de paarse
>coalitie uit elkaar dondert, dan zij het zo. -
KNIP

Dit gaat me iets te snel; de Commissie heeft conclusies getrokken, de
minister (en zij niet alleen) ziet bepaalde dingen anders, dan moet ze toch
minimaal de kans krijgen voor de tweede kamer toe te lichten waarom ze
heeft gehandeld zoals ze heeft gehandeld.
Ik wijs er maar op dat het AMC nu nog steeds zegt, tegen het verzoek van
Borst in, dat een uitgebreid medisch onderzoek zinloos is, en medisch
gezien meer nadelen dan voordelen heeft. Het gaat hier echter niet alleen
om een medisch probleem; het gaat ook om politieke geloofwaardigheid en
verantwoordelijkheid; mogelijk heeft Borst het dossier te veel als medicus,
en te weinig als politicus behandeld; maar die afweging hoeven zij en de
fractie pas finaal te maken na een discussie met/verantwoording aan de Kamer.

Hoofditem bij die afweging is het gezicht naar de kiezer; is het helder
waarom iemand gaat of blijft ? Dat moeten we niet laten vertroebelen door
wat VVD en PvdA met Jorritsma en Kok doen; die blijven so wie so;

De Tweede kamer zou er naar moeten streven de bijlmerdiscussie af te ronden
voor het referendumdebat in de eerste kamer; een enquetediscussie met een
demissionair kabinet verliest veel van haar lading.

Robert Jan Jonker
Utrecht