Borst eruit? (2)

henk vreekamp w.j.vreekampdouwes at POBOX.RUU.NL
Thu Apr 22 23:59:56 CEST 1999

Beste spreeuwen,

Je moet mijn eerste bijdrage in deze zien als gangmaker. Ik vind het op deze
lijst nog steeds doodstil, terwijl het buiten bruist en borrelt. Kennelijk
is de discussiecultuur binnen D66 ook nogal armzalig, iets wat men anderen
terecht verwijt.

Persoonlijk zie ik twee opties - en of dat staatsrechtelijke noviteiten
betreft interesseert mij uiteraard geen biet:

1. als een grote meerderheid kritiek heeft op de MP en de twee VMP's, nou
dan mag van mij het hele kabinet aftreden en moeten er gelijk nieuwe
verkiezingen komen,

of

2. de kritiek beperkt zich tot 1-2 ministers en dan wordt de kern van het
kabinet niet geraakt, hooguit een willekeurige partij. Gelet op de slappe
houding van het parlement in het verleden - Van Gijzel dus uitgezonderd -
vind ik dan aftreden en nieuwe verkiezingen onzin, want uitstel van
verbetering van het controle-apparaat. Dat laatste is toch wat ieder wil,
zeker de slachtoffers. Er is al genoeg verkokerd en uitgesteld. Dan actie.

Nogmaals, ik vind het debat mager, zonder Stolp, Swarte en Verver te willen
bagatelliseren. Waar blijft de rest in deze strategische kwestie? Babbelt
men liever over onnozeler zaken? Of zitten er dan toch lieden op deze lijst
die zelf minister willen worden...

Overigens vind ik de reactie van Borst, vergeleken met die van Kok en
Jorritsma voorlopig nog steeds kwalitatief de beste. Maar ja, ik heb het
mediageweld van hedenmiddag en -avond niet kunnen volgen.

Henk Vreekamp, Utrecht