Vluchtelingen

Mark van Barschot m.vbarschot at WORLDONLINE.NL
Tue Apr 20 22:59:12 CEST 1999

Hoi Michiel,

Heb je vandaag ook die ambtenaar van de IND in Macedonie gezien? Mij zakt de
moed op zulke momenten in de schoenen. De man wordt naar de Balkan gestuurd
om de UNHCR te assisteren, en op aanwijzing van deze VN organisatie max.
2000 vluchtelingen opvang in Nederland aan te bieden. De IND-ambtenaar
voorziet daarbij twee problemen. Hij verklaarde:

De eventuele 2000 vluchtelingen moeten gespreid over een periode naar ons
land worden gebracht. We hebben in Ter Apel (was dat niet een
verwijdercentrum?) en Ermelo welliswaar opvangcapaciteit voor tweeduizend
mensen, maar als al deze mensen tegelijkertijd in Nederland aankomen, dan
geeft dat problemen. Dat kunnen we niet aan.

Ik hoop maar niet dat een bewoner van deze straatarme balkanstaat, dat de
opvang van tienduizend of meer nieuwe vluchtelingen per etmaal in de reeds
overvolle kampen maar moet zien te bolwerken, deze klaagzang vanuit het
steenrijke Nederland heeft kunnen volgen. Om je dood te schamen.

De IND-er verklaarde bovendien op heel serieuze toon dat we er rekening mee
moesten houden dat er problemen zouden kunnen ontstaan bij het selecteren
van vluchtelingen voor opvang in Nederland. Niet alle vluchtelingen willen
namelijk naar Nederland.

Dat lijkt me maar goed ook, als opvang van 2000 mensen al zo'n moeilijke
operatie is.