Vluchtelingen

Michiel Scheffer mrscheffer at WXS.NL
Tue Apr 20 21:04:11 CEST 1999

Beste Fractie,

Ik wordt niet vaak boos maar er zijn momenten. Vincent Nijhof is al
enige dagen bezig met een systematisch en hartstochtelijk pleidooi voor
een luchtbrug voor Kosovaarse vluchtelingen uit Albanie of Macedonie. Ik
wil henm mijn steun betuigen en mijn verontwaardiging doorgeven over de
schraalhans benadering van de Nederlandse Regering. Eerst verschuilen
achter een Europese benadering, dan achter de UNHCR. En vervolgens dat
altijd maar nu vooral huichelachtige argument van opvang in de regio. In
alle vluchtelingencrises blijft 90-95% van de vluchtelingen in de regio.
Het is altijd maar een argument om voor 5-10% van de vluchtelingen de
verantwoordelijkheid te ontlopen.

Had onze lijsttrekker voor het EP niet gezegd dat de asielzoeker nooit
de dupe mag zijn van gebrek aan afstemming op Europees niveau. De inzet
van de regering om 1000 vluchtelingen of zelfs 2000 vluchtelingen op te
vangen is een schande vergeleken bij de inspanningen die de regio (zelfs
Macedonie) zich getroost of landen als Tsjechie, Noorwegen, Bulgarije of
Kroatie. Op dit moment past geen krampachtige benadering en ik zou van
de D66 Fractie vaker en luider willen horen dat men de inzet van de
regering te laat en te beperkt is. Bovendien Erwin Krol voorspelde regen
in de komende dagen: zo gaan de vluchtelingen van de regen in de drup
(van een tent naar de andere).

Michiel Scheffer
Voorzitter PC