reactie/vraagje nav Vierde Nota Waterhuishouding

Robert Jan Jonker rjjonker at KNOWARE.NL
Fri Apr 16 00:21:13 CEST 1999

At 09:44 15-4-99 +0200, Eddy Tulp wrote:
>Beste Angelique/Marijke (en andere werkgroepleden)
>
>Waar ik me de laatste jaren in toenemende mate over verbaas is
>de separate positie in ons staatsbestel van de waterschappen.
>Ontstaan bij de Waterstaatswet 1901 (of al eerder?) met
>vooraleerst zeggenschap van de "ingelanden", later uitgebreid.
>Waterschappen beschikken over hun eigen inkomstenstructuur,
>eigen apparaat, eigen doelstellingen  etc. Ze zijn rijk.
>Maar als de nood hoog is, is het een commissaris van de koningin
>die coordineert en draait het rijk voor de (extra) kosten op.

> [...]
Eddy,
ik heb het eerder op deze lijst aangekaart, maar kreeg toen geen reactie.
En het lijkt wat vreemd als kandidaat-waterschapsbestuurder, maar ik denk
inderdaad dat de taken ook goed door de provincies uitgevoerd kunnen
worden. Je merkt nu ook bij de waterschapsverkiezingen (utrecht, zuid- en
noordholland) dat het vrijwel niemand wat zegt; en je hoort ook geluiden
dat de waterschappen wel een soort ambtelijk staatswaterbeheer ala
staatsbosbeheer zouden kunnen worden. De provincie is denk ik het goede
schaalniveau, en die stroomgebieden, daar kom je in praktische zin wel uit.
Het geeft de provincie een herkenbare taak erbij, wat goed is voor het
profiel, en wellicht bijdraagt aan de opkomst bij volgende statenverkiezingen.
Het probleem is natuurlijk dat heel veel mensen (jongetjes) ervan dromen om
ooit nog eens dijkgraaf te worden.

Robert Jan Jonker
Utrecht