Freek / Een oplossing voor een oorlog?

GWC van den Berg berg7600 at WXS.NL
Thu Apr 15 00:29:23 CEST 1999

henk vreekamp wrote:

> Beste Gerard,
>
> Ach, het Grote Verhaal van de Postmodernisten is dat zij pas wat zeggen als
> anderen eerst wat hebben gedaan. Het is een stroming zonder initiatief. Je
> hebt zoveel Gelijk dat je praktisch Ongelijk hebt.

Beste Henk,
Het Grote Verhaal van de post-modernist is dat wreedheid het ergste is
dat een mens kan begaan. Wreedheid is geen objectieve grootheid, maar
een persoonlijke lichamelijke ervaring van de waarnemer. In die zin zijn
post-modernisten nooit praktisch. Praktisch Ongelijk hebben is dan ook
een schone deugd, die leidt tot onvermoede mogelijkheden.

Kennis is de articulatie van de lichamelijke ervaring. Ware kennis wordt
door de lichamelijke ervaring bevestigd.
Dit vind ik een pragmatisch uitgangspunt, maar het is niet erg
praktisch. Praktisch is als je er op vertrouwt dat kennis objectief en
waar is. Pragmatisch is als je vertrouwt op je gevoel en reflecteert
over waar je mee bezig bent en onderzoekt hoe het zover heeft kunnen
komen of waarom het loopt zoals het loopt.

Doordat een postmodernist zich laat leiden door het absolute criterium
dat wreedheid het ergste is, lijkt zijn spreken altijd op een reactie op
iets. In die zin heb je gelijk, dat een postmodernist nooit initiatieven
lijkt te nemen.
Tegelijkertijd is dit een kip of het ei vraag. In den beginne is het
woord en het woord is vlees geworden...maar het vlees spreekt en vormt
het lichaam dat spreekt en vormt het lichaam dat spreekt....

Met vriendelijke groeten,

Gerard van den Berg