Exit paars? Of: Super-Samaritanen helpen Milo?

henk vreekamp w.j.vreekampdouwes at POBOX.RUU.NL
Wed Apr 14 23:36:18 CEST 1999

Beste Hein,

Je bent in bepaalde zaken een sympathiek warhoofd. Ik heb de energie voor
mijn kwaadheid reeds opgesoupeerd voor het Servisch optreden, dus ik ben
niet kwaad op je. Ik snap ook dat je kotst van deze derde keer (na de
aanvallen op Kroatie en Bosnie) dat dezelfde psychopaat Milo krankzinnige
dingen doet vlak aan de buitengrens. De beelden zijn verschrikkelijk: een
idyllisch landschap met lange rijen kapot gemaakte mensen. Ik denk dat we
eindelijk en openlijk onze conclusies moeten trekken - ook de fractie -,
namelijk dat Kosovo onafhankelijk moet worden, voorzover nodig met hulp van
de Nato en ook al die groepen die knuffelbeesten sturen etc. Ze hebben meer
dan mijn sympathie.

Kijk, dat zou een ferm standpunt zijn: de knoop doorhakken en meehelpen
opbouwen.

Waarom moeten wij mensen een slachtofferrol opdringen? Is dat geen
arrogantie? Laten we onszelf dan niet erg kennen? Je kunt met goed fatsoen
toch niet van mensen vragen om op een of ander bestuurlijke wijze nog direct
verbonden te blijven met een oorlogsmisdadiger als staatshoofd.

Wat moet de fractie dus doen? Niet weer de Samaritaan uithangen maar eisen
dat de Nederlandse regering aanstuurt op onafhankelijkheid van Kosovo of
aansluiting bij een ander staatsverband dan het huidige. Ben ik cynisch?
Welnee, ik kijk naar wat de grote meerderheid van een (deel)staat overkomt
en vergelijk die met mensenrechten, waaronder het recht op een eigen staat
als het niet anders kan.

Gut, Vincent heet dus Nijhof en komt uit de beroemde Grachtengordel. Ook in
Carre geweest? En, hoelang verschuilt Hein zich nog achter de profeet Jezus?

Henk Vreekamp, Utrecht