de autonomie van Joris en Hein

Joris van den Wittenboer J.van.d.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Wed Apr 14 13:44:58 CEST 1999

Mark schreef:

> M.i. moet Groningen zich mogen afscheiden van ons koninkrijk als een meerderheid
> dat wil. Ik ben er alleen van overtuigd dat die meerderheid er niet zal komen.
> Als deze optie namelijk serieus in Groningen zal worden bediscussieerd zal
> blijken dat het voordeel van de aanwezigheid van een aardgasbel niet opweegt
> tegen de vele nadelen die zo'n afscheiding zal opleveren: alle internationale
> verdragen en contracten die Nederland aangegaan is gelden niet meer in Groningen;
> een totale uitvoerende, wetgevende en rechtsprekende 'infrastructuur' moet worden
> [...]

Even in de huid van mensen die dit zouden willen:
Mark, je hebt het over vele nadelen. Die zien wij niet. Want
verdragen en contracten zijn wel opnieuw te sluiten. veel landen
zullen toch wel belang bij gas hebben. Dus daar zien wij niet zo'n
probleem. Handel willen ze toch wel drijven. Genoeg voorbeelden van
landen die ook niet deze verdragen hebben ondertekend en waar
bedrijven zitten te springen om binnen te komen.
De rechtvoerende etc infrastructuur hebben wij al. Het zal je
verbazen maar in Groningen hebben wij ook een OM etc. Dus ook geen
enkel probleem. We kunnen de Nederlandse wetgeving gewoon copieren en
eventueel aanpassen met wat progressieve ideeen.

De vraag is natuurlijk, wat doe je als voor die groep jouw redenen
om niet te willen afscheiden niet legitiem zijn?

> Nederland zal niet accepteren dat Groningen zomaar alle gasinkomsten voor
> zichzelf houdt.

Waarom niet (nog steeds in de huid van afscheider). Nederland heeft
al veel te lang geprofiteerd van ons gas en wij hebben daar te weinig
voor teruggekregen. Eigenlijk zou het andersom moeten zijn. Geen gas
meer voor Nederland en Nederland moet aan Groningen met terugwerkende
kracht betalen. nederlandse voorzieningen (wegen etc.) zijn betaald
met behulp van de aardgasbaten en daarom heeft Nederland een redelijk
lopende economie.
Wij zullen dus geen inkomsten meer doorsluizen naar Nederland.
Wat doen jullie. Gewapend conflict?

> Op zijn minst zal er een overgangsregeling van decennia moeten
> worden opgesteld (en daarna is die bel toch leeg...). Politieke drukmiddelen
> heeft Nederland genoeg om dat af te dwingen: het gas moet immers worden
> getransporteerd,

Valt nogal tegen hoor. Gas gaat gewoon direct bij duitsland de grens
over en anders via de zee. Hoe dan ook wij zijn niet omsingeld doprr
Nederland.

 Nederland kan het lidmaatschap van Groningen van de EU
> tegenhouden, etc.

Ja en. Misschien willen Groningers wel helemaal niet lid worden.

> Jouw vraag kun je dus gerust met nee beantwoorden. Alleen betekent dat nog niet
> dat Nederland daarom de afscheiding van Groningen zal tegenhouden. Die
> aardgasbaten blijft Nederland toch wel vangen.
niet dus.

> Ja, dat zou alleen niet slim zijn, want naast het verlies van de belastingplicht,
> verlies je ook alle rechten en structuren.
Ik ben geen jurist maar dat waag ik te betwijfelen. Zodra ik een stap
buiten de deur doe zit ik in Nederland en ben door het Nederlands
recht beschermd. In the privacy of my own home bepaal ik dus helemaal
zelf de regels en kan dat opleggen aan anderen op straffe van......

Dat huisje van jou zal dan ook de
> eerste nacht al bestormd worden door inbrekers...
Denk het niet. In Nederland (blijf in de rol van afscheider) kunnen
zij veiliger inbreken. Immers excessief geweld tegen een inbreker is
strafbaar (maar goed ook). In mijn huis ben ik echter judge, jury and
executioner.

> [...]
>
> Joris en Hein, een democratie kun je niet top-down afdwingen, die moet bottom-up
> gevormd worden en ook weer bottom-up afgebroken. Als een groep zich niet meer
> thuis voelt in een democratische hierarchie moet die groep de mogelijkheid worden
> geboden zich uit die hierarchie terug te trekken. In een goed ontwikkelde
> democratie kan dat ook werken, omdat er toch geen meerderheid is te vinden voor
> compleet debiele voorstellen. Han Entzinger pleitte er afgelopen zondag voor dat
> naties niet meer de enige serieuze entiteit in de wereldpolitiek moeten zijn. Ik

Ik ook, maar welke entiteiten worden dan naast naties serieus?
Groeten,
Joris van den Wittenboer.

If man define situations as real, they are real in
their consequences (Thomas-theorema).