Internationaal recht en internationale politiek

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue Apr 13 14:55:53 CEST 1999

Elwin Lammers wrote:

> De politieke rechtvaardiging voor het huidige ingrijpen is de humanitaire
> crisis. Voor mij is dat genoeg. Liever had ik dat ingrijpen via de VN laten
> lopen, maar als je slachtoffers kan voorkomen door de NAVO te laten
> ingrijpen, dan stel ik het belang van de slachtoffers boven de
> politiek-juridische procedure.

En dát is nu precies het probleem. De slachtoffers zijn slechter af mét
ingrijpen dan zonder ingrijpen. Dus de `humanitaire missie' is, zo lijkt
het, mislukt. In het belang van de slachtoffers moet de missie dus
gestaakt worden.

( ++++++++++++++ )

> Ik wil jouw redenatie ook nog even op een ander onderwerp loslaten. Als ik
> jouw bijdragen op deze lijst bekijk, denk ik niet dat jij tegen het gedogen
> van soft-drugs bent (maar misschien vergis ik me). Er is niet veel
> juridische basis voor gedogen. Het mag of het mag niet. Ik neem niet aan
> dat jij voorstander bent van de redenering 'wettelijk mag het niet, voor
> gewoon legaliseren is geen meerderheid, dus uitroeien al die coffeeshops'.

Gedogen is een bestuursrechtelijke mogelijkheid. In de bepalingen van
een gemeentelijke verordening komen vaak de woorden `kunnen'of `kan'
voor, waarmee aangeduid wordt dat het aan de discretionaire bevoegdheid
van de wetshandhaver is overgelaten wel of niet rechtshandhavend op te
treden. In die zin is gedogen een wettig beleidsmiddel. Geen enkele
bepaling in het internationale en/of volkerenrecht geeft de NATO echter
de bevoegdheid offesnief op te treden en als `politieagent' te opereren.
Zelfs `humanitaire actie' is omstreden.

> Liever westerse arrogantie dan Russische medeplichtigheid aan volkerenmoord.

En als het nu eens westerse medeplichtigheid aan volkerenmoord wordt,
van het type Srbrenica?
De NATO heeft op z'n minst een passieve medeplichtigheid aan de
humanitaire ellende in Kosovo.

> P.s. In mijn eerste bijdrage voor de D66-lijst over Kosova schreef ik dat
> ik me persoonlijk grote zorgen maakte over het lot van Armend Mustafa, de
> voorzitter van de jongerenorganisatie van de Liberale Partij van Kosova,
> een jongen die nog slechts enkele maanden geleden mijn gast was. Dit
> weekeind heb ik viavia gehoord dat hij en zijn familie het hebben gered en
> dat ze veilig in Tetovo (Macedonie) zijn. Het is het beste nieuws over
> Kosova dat ik in maanden gehoord heb. Al maakt het het lot van al diegenen
> die het niet gered hebben uiteraard niet minder erg.

Dat is inderdaad goed nieuws. Voor hem: gefeliciteerd.