Baskenland en Beieren

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue Apr 13 15:11:39 CEST 1999

Elwin Lammers wrote:

> Maar als Democraat kan ik geen democratische argumenten verzinnen om tegen
> de Schotten, de Vlamingen/Walen of de Basken te zeggen dat zij zich maar
> door een ander land moeten laten vertegenwoordigen als zij dat in grote
> meerderheid niet zouden willen.

Het gaat juist om de verhouding meerderheid - minderheid. Houd je een
referendum over héél Servisch gebied, inclusief Montenegro, dan krijg je
een uitslag die geheel anders is dan een referendum uitsluitend gehouden
op Kosovaars territoir. Welk referendum acht jij het juiste?  En waar
leg je die referendumgrens? Welk onderwerp moet je per territoriale
eenheid bij de referendumvraag betrekken? Mag bijvoorbeeld Oost
Groningen (laatste communistische bolwerk) zich via referendum
onafhankelijk verklaren? Of Oss (SP-bolwerk)? Of een wijk in Amsterdam?
Dan verklaar ik me bij deze per referendum onafhankelijk van Nederland.
Als meerderheid in mijn woning, bij wijze van spreken. En ik duld geen
Nederlandse politiemannen meer op mijn territoir. (serieus maar toch
grapje, don't worry).