burgers in de gemeentepolitiek

Joris van den Wittenboer J.van.d.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Tue Apr 13 13:29:47 CEST 1999

Robert Jan schreef:

> Wat m.i. wel wat toevoegt is het recht van burgerinitiatief. Ongeveer zoals
> met handtekeningen een correctief referendum kan worden aangevraagd zou het
> mogelijk moeten zijn om, door voldoende handtekeningen ondersteund, vanuit
> de bevolking initiatiefvoorstellen in te dienen, die vervolgens in
> commissie en raad worden besproken. De indieners moeten bij die
> vergaderingen volledig spreekrecht hebben, net zoals een wethouder die haar
> voorstel verdedigd.

Dit lijkt mij ook een aanvulling op de participatie van burgers. Met
name omdat bij een correctief referendum natuurlijk gewacht moet
worden op initiatieven van de regering, B&W. Op landelijk nivo was de
D66 fractie hier geen voorstander van. Kohnstamm meende dat burgers
ook met hun initiatieven naar partijen konden gaan. Over het hoofd
zag hij dat bij een volksinitiatief er een volsstemming aan te pas
komt en bij een burgerinitiatief via partijen niet. Bovendien willen
burgers die met een uitgewerkt plan komen natuurlijk zelf ook wel wat
van de eer (in ieder geval een aantal).
Groeten,
Joris van den Wittenboer

In a word, the special emphasis is upon the policy sciences
of democracy, in which the ultimate goal is the realization
of human dignity in theory and fact. (Lasswell)