oproep aan fractie

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue Apr 13 00:12:34 CEST 1999

Andor Admiraal wrote:

> We blijven het ont-zet-tend oneens. Met name jouw begrip voor de Servische
> weigering de bewoners van Kosovo over hun eigen toekomst te laten beslissen
> wil er bij mij niet in - en is in strijd met elke democratische vezel in
> mijn lichaam.

In welke hoek je me probeert te duwen is me niet geheel duidelijk, maar
kennelijk in iets ondemocratisch. Het spijt me, je zit er behoorlijk
naast. Het is -even los van dit conflict-  niet in strijd met de
democratie om het uiteenvallen van staten in steeds kleinere
zelfstandige eenheden tegen te gaan. Referenda zijn niet bedoeld om
afscheidingsbewegingen te legitimeren. Referenda zijn bedoeld om
besluitvorming een direct-democratische basis te geven. Wanneer iets een
referendum genoemd wordt, betekent dat nog niet democratische
besluitvorming. Vele diktators hebben het referendum als middel gebruikt
om hun machtsbasis te versterken. Wat mij betreft dus vergaande
autonomie voor Albanezen in Kosovo, maar geen afscheiding via een
referendum (met alle nieuwe moordpartijen die daar weer uit voort
komen). Overigens, als je consequent bent, dan ook steun voor een
referendum in Baskenland over afscheiding van Spanje, in Koerdistan over
afscheiding van Turkije, in Wallonie over afscheding van Belgie, in
Schotland over afscheiding van Groot Britannie, in Beieren over
afscheiding van Duitsland, in Noord Italie over afscheiding van Italie,
enzovoorts.

Maar laten we inderdaad maar stoppen. We weten nu waar we staan. Agree
to disagree, okay?