burgers in de gemeentepolitiek

Robert Jan Jonker rjjonker at KNOWARE.NL
Tue Apr 13 00:00:37 CEST 1999

At 14:23 11-4-99 +0200, Gert Cazemier wrote:
>In Amersoort wordt door de gemeenteraad een discussie gevoerd over
>bestuurlijke vernieuwing. Niet uitzonderlijk, want volgens mij is bijna
>elke zichzelf respecterende gemeente van tijd tot tijd met die discussie
>bezig.
>
>In Amersfoort hebben burgers aan het begin van de maandelijkse
>raadsvergadering twee minuten spreekrecht. Voor de mensen die dit hebben
>gedaan is het veelal een teleurstellende ervaring, onder meer omdat er niet
>echt meer geluisterd wordt, de besluitvorming bijna afgerond is en het ook
> [...]
Het direct indienen van moties en amendementen lijkt democratisch, maar het
lijkt me ook dat je vreselijk veel last kan krijgen van een kleine groep
beroepsmeepraters die dit een heerlijk middel zal vinden om te stoken en
aandacht te krijgen.
Wat wil je er mee ? Als burgers in commissievergaderingen (ipv tijdens de
Raad) kunnen inspreken, ook in een tweede termijn, is er veel meer mee te
praten dan in de raad zelf; je geeft zelf al aan dat de besluitvorming dan
toch al meestal vast ligt. Als burgers tijdens de commissievergadering met
goede suggesties voor moties en amendementen komen is er altijd wel een
fractie die dit oppikt. Dus ik zie het niet echt als een oplossing.

Wat m.i. wel wat toevoegt is het recht van burgerinitiatief. Ongeveer zoals
met handtekeningen een correctief referendum kan worden aangevraagd zou het
mogelijk moeten zijn om, door voldoende handtekeningen ondersteund, vanuit
de bevolking initiatiefvoorstellen in te dienen, die vervolgens in
commissie en raad worden besproken. De indieners moeten bij die
vergaderingen volledig spreekrecht hebben, net zoals een wethouder die haar
voorstel verdedigd.

Robert Jan Jonker
Utrecht