oproep aan fractie

Andor Admiraal admiraal at ADN-INTERNET.COM
Mon Apr 12 17:21:25 CEST 1999

Hein,

Ik heb sympathie voor je standpunt, maar ik kan er toch niet zo goed mee
uit de voeten. Ik blijf het gevoel houden dat je in deze redenering op de
een of andere manier iets overslaat.

>Wie is `we'? Ik doe een oproep aan de *fractie*. De fractie is
>regeringsfractie, zij het de kleinste. Wat kan de fractie in deze
>hoedanigheid doen? In ieder geval aan de bel trekken.

We zijn een regeringsfractie en we dragen dus verantwoordelijkheid. Voor
wat we niet doen net zoveel als voor wat we wel doen. Aan de bel trekken om
te zeggen hoe erg de humanitaire ellende is lijkt mij niet zo zinvol zolang
we geen beter alternatief hebben dan proberen de militaire slagkracht van
Milosovic te breken.

> Sociaal Liberaal
>zijn: de sociale en humanitaire gevolgen van de bombardementen uiterst
>serieus meenemen in de afwegingsprocessen.

Ik heb niet het gevoel dat iemand de bombardementen steunt omdat we het zo
leuk vinden. Ik denk dat als we de sociale en humanitaire gevolgen van de
bombardementen niet uiterst serieus hadden meegenomen en hadden afgewogen
tegen de uiterst serieuze sociale en humanitaire gevolgen van niet
bombarderen, dat we dan al in grote gewetensnood zouden moeten verkeren.

>`We' kunnen de etnische
>zuiveringen niet stoppen.

Dat weet ik niet. We zijn de NAVO. We zijn niet de hele NAVO, maar wel
onderdeel daarvan. Een Calimerohouding ontslaat ons nog niet van onze
verantwoordelijkheden. Het is onze verantwoordelijkheid dat er nu bommen
vallen in de Balkan, net als dat het onze verantwoordelijkheid zou zijn als
we lijdzaam zouden toekijken.

>wel, als Nederlandse regering, een luchtbrug
>opzetten om hulpgoederen, medicijnen en mankracht naar de geplaagde
>gebieden te sturen. En om vluchtelingen, op vrijwillioge basis, naar
>gastvrije ruimten alhier te brengen.

Hier kan ik het niet anders dan hartgrondig mee eens zijn!

>Laat de fractie nét even die accenten verleggen, dan komt D66
>ook eens als een écht sociaal liberale partij in het daglicht.

Nou ben ik over het algemeen een groot voorstander van profilering door de
fractie, maar ik denk dat onze verantwoordelijkheid als regeringspartij in
deze veel te groot is om ons daar in deze kwestie over druk te maken. De
gewetensvragen zijn veel te groot en de kwestie is veel te complex om deze
nog moeilijker te maken dan ze al zijn. Maar dat D66 zich sterk moet maken
voor humanitaire actie lijkt mij vanzelfsprekend en heeft niet zoveel met
partijpolitiek te maken. Dat zij steeds zich steeds kritisch moet blijven
afvragen of de huidige weg van bombardementen ook op dit moment nog de
beste is, spreekt ook voor zich.

>Nee, gedwongen volksverplaatsingen en verdrijvingen (betere term in mijn
>ogen) zijn een realiteit. Zijn al jaren op de Balkan een realiteit.
>Zelfs het westen heeft meegeholpen aan deze `zuiveringen'.

Ja, dat is erg genoeg. Maar ik weiger om het daarmee als voldongen feit te
beschouwen. De georganiseerde misdaad is ook niet te stoppen, maar om
daarmee alle criminelen een vrijbrief te geven... Dat het ingewikkeld is,
daarover verschillen wij niet van mening. Ik geloof echter wel dat wij ons
er niet bij neer hoeven te leggen en ik geloof ook dat we dat eigenlijk
niet kunnen.

>Daarbij moet ook de UCK ophouden zijn
>Groot Albaanse (van de Italiaanse fascisten afgekeken) claims te laten
>gelden. ook zij hebben zich aan moord, verkrachting en intimidatie
>schuldig gemaakt en zijn onderdeel van de geweldsspiraal.

Ik blijf de misdaden van het UCK in deze situatie van minder belang vinden.
Op dit moment zijn het de Serven die massaal aggressie ten toon spreiden.
Dáár moeten we nu eerst iets aan doen. Daarnaast hoeven wat mij betreft
zowel de Serviers als de Albanezen hun claims op Kosovo handhaven, zolang
zij maar de wens van de bevolking van het gebied respecteren. Ik blijf het
historisch gelijk van beide natie-staten ondergeschikt vinden aan de wensen
van inwoners.

>Lijdzaam toezien bepleit ik niet, Andor. Ik bepeleit een verschuiving
>van politiek accent, van militair - strategisch naar humanitair -
>sociaal.

Als deze verschuiving inhoudt dat we militaire acties staken en slechts
humanitaire hulp geven, is dat voor mij net zoiets als in plaats van
ingrijpen in zinloos straatgeweld naar huis rennen om de EHBO-trommel te
halen. Moeten we ook doen, maar het doet in mijn optiek niets af aan de
noodzaak van militair ingrijpen.

>De VVD verwoordt al genoeg het `bommen op de Diktator'-
>standpunt. D66 kan een socialer geluid laten horen, dacht ik zo.

Volgens mij is de oorlog in Kosovo helemaal geen aangelegenheid voor
partijpolitiek gekissebis. In deze ben ik het geheel met de VVD eens en
onderschrijf ik tevens jouw notie dat er door de Nederlandse regering meer
aandacht besteed moet worden aan medische en sociale hulp en opvang. Deze
twee zaken zijn echter geen tegengestelde keuzes: wat mij betreft is het én
én. Dat we de vluchtelingen moeten helpen is voor mij een discussie die
totaal los staat van het al dan niet doorgaan met militaire acties.
Sterker: wat mij betreft moeten ze beide worden geintensiveerd.

>Je kan
>de Serviers nu eenmaal niet totaal platbombarderen, hun hele land
>terugbrengen in de Mioddeleeuwen. Dat werkt niet.

Ik ben het met je eens. Ik maak mij ook zorgen over de verschuiving van de
bombardementen van militaire doelen naar de Servische infrastructuur. Waar
dit echter specifiek nodig is om het leger van Milosovic tegen te houden
zijn deze aanvallen echter wel te rechtvaardigen. Als het doel echter was
om Servie zoveel mogelijk schade toe te brengen dan was ik het met je eens.
Ik geloof daar niet in, daar is namelijk niemand mee gediend. Zolang de
aanvallen gericht zijn op het terugbrengen van de militaire slagkracht van
Servie is het "totaal platbombarderen van Servie" niet aan de orde en lijkt
mij dit ook geen argument om te pleiten voor het stopzetten van
bombardementen op militaire en daaraan verwante doelen .

>Ze zullen, gezien hun
>geschiedenis, gewoon weer verder gaan op de door hun ingeslagen weg. Ze
>hebben eeuwen onder de repressie van de Turken overleefd. Denk je dat de
>bommen van de NAVO hun geest zal breken? Dan ken je ze niet. Ik heb er
>een tijdje gewoond, althans in Kroatie, en ik weet ongeveer hoe het daar
>beleefd word.

Dat is dan ook precies de reden dat ik er een groot voorstander van ben om
hun militaire apparaat zoveel mogelijk te vernietigen. Als we nu alleen
maar humanitaire hulp zouden bieden is dat dweilen met de kraan open. Dit
soort aggressie mogen we niet langer tolereren in het begin van de
eenentwintigste eeuw, het moet duidelijk zijn dat die tijd voorbij is.

>Mijn antwoord is:
>
>alles inzetten om het menselijke drama te verzachten;
>alles inzetten om de Serviers aan de onderhandelingstafel te brengen,
>inclusief hun bondgenoten de Russen;

Maar dus niet inclusief militaire dwang? volgens mij is er al jaren
geprobeerd om met Milosovic te praten. Ik meen mij te herinneren dat
ongeveer een week geleden de Russen nog hebben bemiddeld. Rambouilett is
mislukt, maar hetzelfde geldt voor andere diplomatieke oplossingen.
Intussen gaat de etnische zuivering, of volksverplaatsing en -vernietiging
(wat je wilt) gewoon door.

>alles inzetten om een uitvoerbaar accoord te sluiten, dus met
>territoriale integriteit van Servie, met regionale autonomie voor
>Kosovo, met ontwapening van UCK, met terugtrekking Servische milities,
>met veroordeling van de Groot Albaanse en de Groot Servische gedachte,

Wacht even... aan de ene kant vind jij om god mag weten wat voor reden dat
Kosovo per se bij Servie moet blijven, aan de andere kant veroordeel jij de
Groot-Servische gedachte? Waarom niet een referendum over het lot van
Kosovo, zodat de Kosovaren zelf over hun lot kunnen beslissen?

>Het Rambouillet experiment is mislukt, let's face it.

Dat weten we al lang. Daarom zijn de NAVO-aanvallen ook begonnen.

Groet, groet,
Andor.