FW: Burgers

Gert Cazemier g.cazemie at WORLDONLINE.NL
Mon Apr 12 16:15:55 CEST 1999

Op maandag 12 april 1999 11:53, heeft Andor Admiraal
[SMTP:admiraal at adn-internet.com] geschreven:

> [...]
> is principieel voor representatieve democratie en tegen directe
democratie.
> D66 is voor een democratie die burgers betrokken houdt. Of dit nou
> representatief is of direct maakt daarbij niets uit: wij hier geen
> ideologische voorkeuren voor het een of het ander. Da's in ieder geval
mijn
> interpretatie van wat D66 voorstaat. Het Amersfoortse plan lijkt mij een
> leuke mengvorm die best wel eens zou kunnen werken.
> Zo principieel is de VVD ook niet, zeker niet in Amersfoort. VVD
traditioneel fel tegenstander van het referendum oppert nu dat zij er een
zal aanvragen over de verkeersproblematiek in de stad. De gelegenheid maakt
de dief, zal ik maar zeggen.

> Ik ben heel benieuwd of het plan in Amersfoort het haalt en of het werkt,
> en wel op langere termijn. Ik hoop niet dat na een jaar al een evalutatie
> plaats gaat vinden waaruit vergaande conclusies worden getrokken. Immers,
> pas wanneer een dergelijke procedure voor de Amersfoortse burgers
> "vanzelfsprekend" is geworden kunnen we zien of het echt werkt of niet.
Tot
> die tijd blijft het een "gimmick" dat vanwege de nieuwigheid juist extra
> goed werkt of waar mensen juist onwennig op reageren.
Juist de nieuwigheid maakt het niet eenvoudig deze ontwikkeling op de
uiteindelijke effecten te beoordelen en daar conclusies aan te verbinden.
Dat het daarbij niet aan de orde kan zijn dat overhaaste conclusies worden
getrokken lijkt me duidelijk.>