oproep aan fractie

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon Apr 12 16:14:59 CEST 1999

Andor Admiraal wrote:

> Wanneer de NAVO nu gaat praten met Milosovic, zullen dan de ethnische
> zuiveringen worden stopgezet? Zo nee, wat is dan het middel dat we kunnen
> gebruiken om de etnische zuiveringen tegen te gaan?

Wie is `we'? Ik doe een oproep aan de *fractie*. De fractie is
regeringsfractie, zij het de kleinste. Wat kan de fractie in deze
hoedanigheid doen? In ieder geval aan de bel trekken. Sociaal Liberaal
zijn: de sociale en humanitaire gevolgen van de bombardementen uiterst
serieus meenemen in de afwegingsprocessen. `We' kunnen de etnische
zuiveringen niet stoppen. wel, als Nederlandse regering, een luchtbrug
opzetten om hulpgoederen, medicijnen en mankracht naar de geplaagde
gebieden te sturen. En om vluchtelingen, op vrijwillioge basis, naar
gastvrije ruimten alhier te brengen. Ik merkte bij Thom zondag dezelfde
twijfels. Laat de fractie nét even die accenten verleggen, dan komt D66
ook eens als een écht sociaal liberale partij in het daglicht.

> Of heeft het tegengaan van de etnische zuiveringen geen prioriteit? Of
> bestaan de etnische zuiveringen niet en is het allemaal NAVO-propaganda?

Nee, gedwongen volksverplaatsingen en verdrijvingen (betere term in mijn
ogen) zijn een realiteit. Zijn al jaren op de Balkan een realiteit.
Zelfs het westen heeft meegeholpen aan deze `zuiveringen'. Herinner je
de verplaatsingen na het Dayton accoord. Herinner je de Krajina (waarbij
de Serven on kolonnes langs de weg stonden, raadpleeg de Encarta 99
encyclopedie maar eens, daar zie je het, zoekwoord Krajina).  Deze
zuiveriongen blijken dus heel moeilijk te stoppen. Daarmee moet je ze
niet accepteren, maar we moeten eerst doen wat we kúnnen doen, en dat is
mensen helpen die in nood zitten. Daarbij moet ook de UCK ophouden zijn
Groot Albaanse (van de Italiaanse fascisten afgekeken) claims te laten
gelden. ook zij hebben zich aan moord, verkrachting en intimidatie
schuldig gemaakt en zijn onderdeel van de geweldsspiraal.

> Of is er geen manier om de ethnische zuiveringen te stoppen - met geweld
> kunnen we Milosovic niet uitschakelen - en moeten we dus maar leidzaam
> toezien wat er op de Balkan gebeurt, de vluchtelingen zo goed mogelijk
> opvangen en een vrijbrief geven aan alle dictors op de wereld?

Lijdzaam toezien bepleit ik niet, Andor. Ik bepeleit een verschuiving
van politiek accent, van militair - strategisch naar humanitair -
sociaal. De VVD verwoordt al genoeg het `bommen op de Diktator'-
standpunt. D66 kan een socialer geluid laten horen, dacht ik zo. Je kan
de Serviers nu eenmaal niet totaal platbombarderen, hun hele land
terugbrengen in de Mioddeleeuwen. Dat werkt niet. Ze zullen, gezien hun
geschiedenis, gewoon weer verder gaan op de door hun ingeslagen weg. Ze
hebben eeuwen onder de repressie van de Turken overleefd. Denk je dat de
bommen van de NAVO hun geest zal breken? Dan ken je ze niet. Ik heb er
een tijdje gewoond, althans in Kroatie, en ik weet ongeveer hoe het daar
beleefd word.

> Zolang ik niet weet wat jouw antwoord is op deze vragen, krijg je van mij
> alles behalve steun voor je oproep.

Mijn antwoord is:

alles inzetten om het menselijke drama te verzachten;
alles inzetten om de Serviers aan de onderhandelingstafel te brengen,
inclusief hun bondgenoten de Russen;
alles inzetten om een uitvoerbaar accoord te sluiten, dus met
territoriale integriteit van Servie, met regionale autonomie voor
Kosovo, met ontwapening van UCK, met terugtrekking Servische milities,
met veroordeling van de Groot Albaanse en de Groot Servische gedachte,
met stopzetting van de volksverplaatsingen en directe terugkeer naar hun
woonplaatsen van de verjaagden, met directe wederopbouw van zowel Kosovo
als Servie, met gulle Westerse financiele en logistieke hulp.

Zoiets.

Het Rambouillet experiment is mislukt, let's face it.