Burgers

Gert Cazemier g.cazemie at WORLDONLINE.NL
Mon Apr 12 16:04:51 CEST 1999

Op maandag 12 april 1999 12:14, heeft Herman Beun [SMTP:beunherm at iquip.nl]
geschreven:

> Zeker wel. Zo lang we een systeem hebben met gekozen
volksvertegenwoordigers die de beslssingen nemen, is er sprake van een
representatieve democratie. Dat verandert dus niet door burgers meer
mogelijkheden te geven. Wat mij betreft is de representatieve democratie
niet meer dan een vorm van gedelegeerd bestuur.

> Natuurlijk wel! De vertegenwoordigers beslissen toch? Ik vind het
> juist een erg goed idee om deze mogelijkheid in te voeren!
> Eens!
>
> Niet ervan af. Zeker D66 niet, als je onze verkiezingsprogramma's
> bekijkt wordt er niet bepaald ondubbelzinnig voor directe (of semi-
> directe) democratie gekozen. Een halfslachtige keuze voor het
> correctief referendum, dat is al. Het volksinitiatief gaat de
> meerderheid van de congresgangers zelfs te ver.
> Het congres heeft zich in deze dan niet gekenmerkt door een grote mate
van vooruitstrevendheid.

> [...]
> volksinitiatief en referendum een verzwakking van de representatieve
> democratie zou betekenen. Ik denk dat eerder het tegenovergestelde
> het geval is omdat de kwaliteit van de representatieve democratie
> erdoor verbetert. Burgers hebben in een semi-directe democratie (=
> representatieve democratie met referendum en volksinitatief, zoals in
> Zwitserland) immers veel meer keuzemogelijkheden, en
> volksvertegenwooordigers zijn vrijer bij het innemen van een
> standpunt dat afwijkt van hun fractie of van de coalitie. Meer
> dualisme dus, en een geloofwaardiger volksvertegenwoordiging.
Kan ik niet goed inschatten, maar lijkt mij meer dan aannemelijk. Wat ik
vooral belangrijk vind is dat burgers de politieke agenda en besluitvorming
daadwerkelijk kunnen beïnvloeden, van begin tot het eind in het proces van
besluitvorming. Burgers moet het gevoel hebben uiteindelijk ook nog aan de
"handrem" te kunnen trekken, als er dingen dreigen te gebeuren die men niet
wil (d.m.v. referendum). Pas dan beseffen de burgers dat politici niet MEER
macht hebben dan burgers hen uiteindelijk toestaan.
 Herman