Kosovo

Marc-Alexander Fluks FLUKS at ASTRO.UVA.NL
Fri Apr 9 10:07:00 CEST 1999

 M'n hemel, nu moeten de TV zender van Belgrado weer 6 uur NATO-propaganda
 per dag uitzenden. Blijft men in gebreke, dan weet men wel wat er van komt.
 Je moet er toch niet aan denken dat ze daar onze eigen hofkneuter, Minister
 Aartsen van BUZA (kan die eikel niet weg ?), gaan vertonen. Dan heeft de
 Servier de media-slag zowaar nog gewonnen ook.

 Alleen al het stellen van een dergelijke eis. Is men daar in Brussel eigen-
 lijk nog wel goed bij z'n hoofd ?

 En dan onze eigen propaganda. De een na de andere Ally McBeal verschijnt op
 de buis (ik vind de Ally McBeal van de EO bij Twee Vandaag het leukst). Ik
 weet niet wat ze zeggen maar dat doet er ook niet echt toe -want dat weten
 ze zelf immers ook niet. Tenslotte gaat het om de entertainment en niet
 om de feiten. Verder gaat het geloof ik om het dragen van mantelpakjes.
 Vroeger zag je bij zo'n conflict nog wel eens een stoere boy, dagen niet
 geschoren, met een vuil jassie aan en een kaki helm op. Nu is er een Ally
 McBeal in een mantelpakkie die net van de kapper vandaan komt. Anders gaan
 mensen denken dat het allemaal echt is. 'Zit m'n haar goed, Hilversum ?'
 'Ja, Ally, kom er maar in.'

 En op de radio ? Daar is het mogelijk nog erger. Zijn we jaren gevrij-
 waard geweest van die vreselijke nichtenmuziek van ABBA, maar deze weken
 schelt het 'Waterloo' opvallend vaak uit de luidsprekers. Zou dat toeval
 zijn ? Ben ik nou de enige die dat hoort ? Swingend gaan we de Serviers
 tegemoet want we willen allemaal een dansje maken met Oom Slobodan. Op
 die manier laten we pas echt zien wat we van 'm vinden. Dat krijg je met
 de rare cursussen sociale vaardigheden op school.

 Kortom: de propaganda van het Westen is dat het er niet meer toe doet wat
 echt is en wat niet. Als het maar amuseert.

 De oorlog is pas afgelopen als de kijkcijfers dalen.

 Marc Fluks