KOSOVO

Paul van der Weijden paulew at DDS.NL
Tue Apr 6 20:24:59 CEST 1999

At 19:14 06-04-1999 +0200, you wrote:

>Dat klínkt inderdaad logisch, maar toch twijfel ik aan jouw (cynische)
>uitspraak. Nederland is officieel misschien in oorlog, maar het is voor de
>Nederlandse regering geen halszaak om de publieke opinie te beinvloeden in
>die mate, dat zij de vrije media af zou schaffen.

Geen halszaak, maar het is wel een logisch gevolg. De Nederlandse media zit
sneller op een westerse lijn, dan op een niet-westerse. De Nederlandse
media zal in een conflict, waarin ze zelf betrokken is, en waarin eigen
burgers gevaar lopen, logisch de zaken vanuit Nederlands standpunt
belichten, wat geen objectief standpunt is...

>tamelijk wantrouwend tegenover de Nederlandse media. Maar dat wantrouwen is
>van een andere orde - ik zie geen enkele  Nederlandse journalist ervoor aan
>om een etnische zuivering te "faken".

Dat faken, of het overdrijven daarvan, zou dan ook niet worden gedaan door
de Nederlandse media, maar door de NAVO, die een goede reden voor de
bombardementen zou moeten hebben.. Dat weer wordt overgenomen, met
misschien enige kritische punten, door de media..

>Ik geloof ook niet in good-guys, bad-guys-scenario's in de Balkan. In elk
>groot conflict hebben beide kanten vuile handen. Maar ik zie wel een
>etnische zuivering voor mijn ogen voltrekken op tamelijk brute wijze en dat
>is hetgene dat nu gestopt moet worden. Dat is niet omdat het UCK zo aardig
>is om omdat de Serven van nature boosaardig zouden zijn, maar omdat
>mensenrechtenschendingen op deze schaal in Europa om grootschalig ingrijpen
>vragen.

Dan zie je wel een good guys, bad guys scenario....

>Deels weet ik dit wel. Maar het gevecht gaat wat de NAVO betreft niet om
>het historische gelijk. Het gaat om de mensen in Kosovo. Spanje was tot
>voor kort een fascistisch land, maar dat is op geen enkele wijze als excuus
>aan te voeren om nu Spaanse mannen, vrouwen en kinderen af te voeren. De
>IRA is nog steeds gewelddadig, maar mogen daarom de Noord-Ierse Katholieken
>worden vermoord? Wat ik bedoel is, dat je veel dingen zegt die waar zijn
>maar dat die het ingrijpen van de NAVO niet minder noodzakelijk maken.

Het gaat niet om het historisch gelijk, maar om dat er nog een andere kant
aan het verhaal zit...

> [...]
>zagen hangen en wisten waartoe de Serviers in staat waren en dus hun ideaal
>van een onafhankelijk land opgaven als zij daarvoor onafhankelijke
>bescherming terug zouden krijgen. Beweegredenen doen er in deze volgens mij
>niet zoveel toe: het gaat erom dat de Albanezen de vreedzame oplossing,
>zoals de in dit conflict onafhankelijke VN heeft voorgelegd, steunde.
>Servie deed dat niet maar probeerde wel Kosovo te zuiveren van de etnische
>Albanezen. Misschien is het feit dat de Serven Kosovo wilden zuiveren wel
>de reden dat ze geen onafhankelijke troepen toe wilde staan?

De UCK steunde pas een vreedzame oplossing, nadat de NAVO hun te hulp was
gekomen, en ze dus een versterkte militaire mogendheid waren. Anders waren
ze waarschijnlijk met hun guerillia doorgegaan, (en met hun vermeende
oorlogsmisdrijven).

>In de eerste plaats zie ik de oorlog in Kosovo primair als een humanitair
>vraagstuk en niet als een volkenrechtelijk vraagstuk.

Dat valt in dit geval toch samen. Het is toch vreemd om het volkenrecht te
negeren, omdat het om een humanitair vraagstuk gaat, wat dat ook moge zijn...

> Officieel valt Tibet
>binnen de grenzen van Tibet maar daarom hoef ik het daar nog niet mee eens
>te zijn. Een land is in mijn overuituiging van de mensen, niet van de
>machthebbers. Ik geef niet zoveel om de juridische uitleg maar wel om de
>democratie. Die is erop gebasseerd dat mensen - een volk in dit geval -
>zelf haar lot mag beslissen. Als de Kosovaren dat "officieel" niet mogen
>dan ben ik het daar materieel ontzettend mee oneens.
Met dit standpunt breng je het hele natie-idee aan het wankelen. Wanneer
ieder dorp zich zomaar kan afscheiden, omdat dat dorp het wil, is beleid
maken volstrekt onmogelijk...

>Omgekeerd, een paar
>generaties later hebben de Indianen niet het recht om de situatie van 500
>jaar eerder te herstellen en miljoenen Amerikanen te verdrijven.

Dat is het Supreme Court niet met je eens...

Paul

        "The path of the righteous man is beset on all sides with the
iniquities of the selfish and the tyranny of evil men.
        Blessed is he who in the name of charity and good will shepherds
the weak through the valley of darkness, for he is truly his brother's
keeper and the finder of lost children. And I will strike down upon those
with great vengeance and with furious anger those who attempt to poison and
destroy my brothers. And you will know that my name is the Lord when I lay
my vengeance upon thee."

Quentin Tarantino