fractie D66 en Kosovo

Robert Jan Jonker rjjonker at KNOWARE.NL
Mon Apr 5 21:37:26 CEST 1999

At 12:41 3-4-99 +0200, Hein van Meeteren wrote:
>Uit het fractiestandpunt (Th. de Graaf):
>
>"De verschrikkingen die nu in Kosovo plaatsvinden, martelingen, platbranden
>van huizen en
> dorpen, deportaties en massale moord, geven eens te meer een
>rechtvaardiging van het
> NAVO-optreden. We kunnen niet anders. Niemand heeft het recht in eigen
>huis zo huis te
> houden. En sprekend over recht: dat is in Kosovo volstrekt verloren
>gegaan. Servische
> legereenheden, paramilitairen en misdadigers gaan zich te buiten aan
>misdaden tegen de
> [...]
Natuurlijk zijn er straks ook grondacties nodig; jegens alle vluchtelingen
kunnen we niets anders meer, ook al kost het dan ook west-europese levens;
en natuurlijk heeft Amerika gelijk als ze zeggen dat Europa hier het
voortouw moet nemen. Het argument van van Arrtsen tegen grondacties is "ze
hebben geen zin , want het duurt een paar weken om ze voor te bereiden".
Voorzover er nog niets voorbereid is moeten we daar dan dus wel zo snel
mogelijk mee beginnen; ondertussen doorbombarderen , en de vluchtelingen zo
goed mogelijk opvangen.
En middels het verbreken van de verbindingen tussen Servie en Kosovo
voorkomen dat Serviers uit Bosnie, de Krajina of waar dan ook het lege
gebied instromen voordat een grondleger paraat is. Met een grote overmacht
kan het dan niet echt moeilijk zijn om het gebied voor de Kosovaren terug
te veroveren. En dan zullen we er inderdaad tientallen jaren moeten
blijven, maar hoelang liggen er al Amerikaanse legers in West-Duitsland ?
Alleen langdurige aanwezigheid en gelijktijdige economische opbouw kan
ertoe leiden dat de Balkanvolkeren zoals west-europa tot samenwerking en
vrede komen : een soort Marshall-plan voor de hele regio, inclusief het
servische volk.

Robert Jan Jonker
Utrecht