Vluchtelingen Kosova

Robert Jan Jonker rjjonker at KNOWARE.NL
Mon Apr 5 21:37:36 CEST 1999

At 22:43 4-4-99 +0200, Robin C. Paalvast wrote:
>Dirk,
>
>Ik vind het een nobel streven maar ik denk dat er onvoldoende
>maatschappelijk draagvlak is om zo'n groot aantal vluchtelingen uit Kosovo
>in Nederland op te vangen. In Albanië is die er wel. Daarbij komt dat deze
>groep daar in de regio waarschijnlijk gemakkelijker opgevangen kan worden.
>Net zo goed als we hier in Nederland tentenkampen kunnen opbouwen, kunnen we
>dat natuurlijk ook in, bijvoorbeeld, Albanië doen. Hebben we meteen een goed
>excuus om daar een flink aantal grondtroepen naar toe te sturen voor het
> [...]

Nee, niet mee eens. Als we Albanie en Macedonie honderdduizenden mensen
laten opvangen en we kunnen een beete helpen wat druk van de ketel te halen
door mel elk vliegtuig dekens, voedsel e.d. wat daar heen gaat
vluchtelingen hierheen te halen moeten we dat doen; en of het er dan
uiteindelijk tienduizend of twintigduizend zijn voordat de stroom Kosovo
uit is opgedroogd vind ik eigenlijk minder van belang; dan zitten onze
vakantiecentra maar een tijdje vol, gaan we zlef wat minder, en storten we
het uitgespaarde geld op giro 555.
Nu we als land in oorlog zijn, want dat zijn we, moeten we ook zelf tot
inleveren in staat en bereid zijn.

Robert Jan Jonker
Utrecht