Kosovo

Verver Brummen at D66.NL
Mon Apr 5 20:04:36 CEST 1999

Beste Mark,

Ook ik heb tot nu toe nog niet gereageerd op de discussie over Kosovo
die ontstond op deze lijst. En waarom niet? Ik heb alle mailtjes (ook
die van jou) van a tot z gelezen omdat ik dacht dat anderen mij
misschien uit konden leggen waarom daar duizenden vermoord worden alleen
omdat het Albanezen zijn. Oftewel Serviers zijn toch ook mensen? Wat is
in hun gevaren dat zij vinden dat zij het recht hebben onschuldige
mensen te doden?

Nogmaals ik heb alle mailtjes gelezen en ben niet echt wijzer geworden.
Een stuk geschiedenis werd erbij gehaald en door anderen weer aan de
kant gezet, met even goede argumenten. En wie ben ik nu dat ik vanaf
mijn vredig dorpje maar even kan gaan bepalen wie de kwaden en wie de
goeden zijn? En daarom beste Mark van mijn tot nu toe geen reactie.

Wat ik wel weet is het volgende. De onschuldige slachtoffers moeten
geholpen worden. Bij voorkeur in de omliggende 'veilige' landen. Ik ben
het er mee eens dat er al lang op grote schaal luchtbruggen op touw
gezet hadden moeten worden om in ieder geval de mensen van onderdak en
voedsel te voorzien. En daar waar dat niet mogelijk is, is opvang in de
andere Europese landen noodzakelijk.

Moet de NAVO verder bombarderen? Ik weet het niet, maar zover ik het
vanuit hier kan bepalen (denk er aan dat ook de westerse pers partijdig
is) kan je niet anders. Milosevic heeft een goed excuus gehad om een
etnische zuivering door te voeren, maar laat hem en zijn aanhangers in
ieder geval niet ongestraft hiermee weg komen. Daarom ben ik ook blij
met het feit dat het oorlogstribunaal hem reeds voor eerder begane daden
als oorlogsmisdadiger aangemerkt heeft en wenst te vervolgen.

En voor de rest blijft over: frustratie.
Frustratie dat zoiets in het 'beschaafde' Europa nog steeds voor kan
komen. En natuurlijk, vergeet niet dat terwijl wij hier veilig in onze
stoelen zitten, anderen bezig zijn met hun leven op het spel te zetten
om te proberen de vrede in Oost Europa te herstellen. En die verdienen
onze steun. Ook al zijn er vanuit onze ogen inschattingsfouten gemaakt,
feit was dat ook zonder deze invallen vele mensen vermoord en onderdrukt
werden. En waren het niet mede de West-Europese landen (toen natuurlijk
behalve Duitsland) die vlak na de tweede wereldoorlog zeiden:"De
Gealieerden hadden hier al veel eerder in moeten grijpen? Dat wat hier
gebeurd is mag nooit weer voorkomen. Mensen die alleen maar vanwege hun
geloof of huidskleur uitgeroeid worden is mensonwaardig". Of dit nu
plaats vindt binnen landsgrenzen of niet is voor mij niet zo
relevant,relevant is dat in Kosovo precies hetzelfde gebeurt. En nu
moeten wij, omdat Milosevic voor niets terugdeinst maar afwachten?
Massamoord is massamoord en onderhandelen had duidelijk geen enkel
effect.

Het is en blijft een frusterende en moeilijke discussie. Centraal staan
voor mij de slachtoffers en die moeten zo goed mogelijk geholpen worden.

Zo goed Mark,

Groetjes
Greetje Verver