[D66] Total Recall: Arnold Schwarzenegger in de STER reclame...

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Fri Mar 8 07:58:10 CET 2024

L.S.

Opvallend spotje in de STER reclame die ik gisteren even langs zag
flitsen. Terminator A.S. in de weer met een kettingzaag uit de Lidl.
Met Schwarzenegger heb ik gemeen dat we allebei op het metrostation
'Insurgentes' in Mexico-Stad zijn geweest... Mijn brein beschikt
namelijk ook over 'total recall' vermogens cq emergent property.

https://www.movie-locations.com/movies/t/Total-Recall-1990.php

Total Recall - Subway Chase Scene (1080p)
https://youtu.be/DEDTKESQQQc

Arnold heeft het over 'thinking outside the box' en building a new box,
maar het is toch altijd dezelfde box, al dan niet uit Boxmeer. Voor een
filosoof is het denkkader (ik + mijn context) waarbij dat denkkader kan
verschuiven buiten het zelf in andere contexten.

De reclame is een soort 'Yes you can" motivatieboodschap, wel zo
grappig, deze ex-burgermeister van Los Angeles... High-tec
neoprimitivist tools als voorbereiding op low-tec tools uit de
steentijd. Het thema van 'tool-being' is in de filosofie aan de orde
gesteld door o.a. Heidegger en Graham Harman.

Nu is het gevaar van posten op een marginale internetlijst als deze dat
je als een 'tool' gezien wordt van politici en globalisten met snode
plannen, echter, je kan het perspectief ook omkeren: ik maak politici,
staatsambtenaren, spionnen en journalisten tot tool cq usefull idiots.
Nietzsche, de filosoof met de hamer, verwerpte de staat, zijn politici,
verdedigers en representanten. Ik leen Nietzsche's hamer zo nu en dan en
sla hun plannen stuk, want als er iets is wat politici en ambtenaren
hekelen dan zijn het wel filosofen, uitgezonderd rechtsfilosofen, maar
dat zijn dan weer geen echte filosofen maar nepfilosofen.

“A politician divides mankind into two classes: tools and enemies.” ―
Friedrich Nietzsche

Nu is Schwarzenegger alles behalve een doe-het-zelver die zijn eigen
enigzins gedateerde spierbundels uit het hout kan zagen, om daarna zijn
zelf te verplaatsen in een standbeeld, zijn nieuwe 'box', en het spotje
zou direct uit de koker van de CIA kunnen komen. En inderdaad, dit
spotje komt van de CIA die mijn IER-bulletin aan het lezen waren...

R.O.
🪽

--

vrt.be
Arnold Schwarzenegger beeldhouwt zichzelf met kettingzaag van supermarkt

Lidl

De Amerikaanse acteur en politicus Arnold Schwarzenegger is het gezicht
van een nieuwe campagne van supermarktketen Lidl. De ster uit de
"Terminator" films maakt op posters, in folders en spots reclame voor
Parkside, een merk van klus- en tuingereedschap. Een goeie verkoopstruc?
Professor Marketing Malaika Brengman denkt van wel, maar heeft
bedenkingen: "Ik zie in Schwarzenegger niet meteen een doe-het-zelver".

Warenhuisketen Lidl schakelt Hollywood-acteur Arnold Schwarzenegger in
voor een internationale reclamecampagne. Ook in ons land duikt
Schwarzenegger de komende tijd op in het straatbeeld en in
reclamefolders. "We willen ons eigen merk van klus- en tuingereedschap
extra op de kaart zetten", legt Isabelle Colbrandt van Lidl België uit.

Vooroordelen wegwerken

Malaika Brengman is professor Marketing en Consumentengedrag aan de
Vrije Universiteit Brussel (VUB). Ze gelooft dat de reclamecampagne kan
aanslaan. "Beroemdheden in reclame werken. Als mensen naar iemand
opkijken, vinden ze producten die hij of zij aanprijst, sneller
interessant. Mensen hebben ook soms vooroordelen tegenover
lageprijsspelers zoals Lidl. Ze gaan er dan automatisch vanuit dat
bepaalde producten minder kwalitatief zijn. Sommige mensen zullen door
deze campagne overhaald worden om een boor of kettingzaag aan te schaffen."

     Hij is natuurlijk bekend over de hele wereld, maar ik zie in hem
niet meteen een doe-het-zelver

Brengman heeft wel een paar bedenkingen bij de keuze voor de figuur van
Arnold Schwarzenegger. Om reclame te doen slagen, kiest een merk best
een bekendheid die een match heeft met de boodschap die het wilt
overbrengen. "Hij is natuurlijk bekend over de hele wereld, maar ik zie
in hem niet meteen een doe-het-zelver. De vraag is ook of jongere mensen
hem nog wel hip genoeg vinden."

BEKIJK - De beelden van de reclamespot:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09/05/lidl-strikt-arnold-schwarzenegger/

Vertrouwen uitstralen

"Je kunt het", schreeuwt de acteur op de reclameposters, terwijl hij
uitnodigend naar de kijker wijst. Die slogan is niet toevallig gekozen,
zegt Brengman. "Een van de dingen die mensen kan tegenhouden, is de
overtuiging dat ze iets niet kunnen. Dat blijkt uit allerlei
onderzoeken. Misschien geeft dit mensen het idee "met die toestellen kan
ik het ook" en dus zo meer vertrouwen."

"Schwarzenegger is iemand die de problemen aanpakt en dingen oplost. Zo
staat hij in het leven. Daarom is hij voor ons het ideale uithangbord",
vertelt de woordvoerder van Lidl. Volgens professor Brengman heeft de
campagne van Lidl zeker kans op slagen. "Het zal er in ieder geval voor
zorgen dat mensen de toestellen leren kennen en sneller zullen overwegen
om ze te kopen.

--
Ref:

https://plato.stanford.edu/entries/nietzsche-moral-political/