[D66] 'Verloren waardigheid'

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Tue Jan 30 11:52:15 CET 2024

L.S.

Thomas Metzinger pleit in zijn /Bewusstseinskultur – Spiritualität,
intellektuelle Redlichkeit und die planetare Krise./ Berlin Verlag,
Berlin, ISBN 978-3-8270-1488-7
<https://de.wikipedia.org/wiki/Spezial:ISBN-Suche/9783827014887> voor
een bewustzijnscultuur en intellectuele eerlijkheid.

Ik was er in aan het lezen en hij beweerde dat " de mensheid als geheel
haar waardigheid heeft verloren of bezig is te verliezen" .

Nogal een boude bewering en eigenlijk kan ik wel er mee instemmen. Met
een bewustzijns- en herdenkingscultuur en/of spirituele ontwakening zal
je echter geen oorlogen tegenhouden omdat herdenken gepaard gaat met
hypocriete herbewapening en militarisering. Dus waarom herdenken we
eigenlijk nog als dat vanuit een onwaardige staat moet voortkomen?

Als de mensheid haar waardigheid verloren heeft dan heeft het ook geen
zin meer om de herdenkingscultuur in stand te houden. Heeft de mensheid
sinds pakweg de industriele revolutie eigenlijk wel een periode van
waardigheid gekend?

Wie mensheid zegt wil bedriegen zegt men wel eens, maar ik denk dat met
de hernieuwde opkomst van extreem-rechts en massaimmigratie,
milieuvervuiling,  herbewaping, oorlogshitserij en oorlogsdreiging men
kan verdedigen dat de mensheid haar waardigheid verloren heeft.

Hoe ga je om en verhoud je je tot een onwaardige mensheid? Zelf zit ik
nog steeds in modus van ' Innere Emigration'; het probleem is dat ik nog
steeds te maken heb met mensen...

Fluks kankert over rattenoverlast, maar de mensenoverlast is net zo
pregnant geworden. De opkomst van de tattoocultuur is een signaal dat
men de hedendaagse rat in de mens moet zoeken...

R.O.