[D66] Industriële cultuur versus cultuurindustrie

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Sun Jan 21 23:38:15 CET 2024

L.S.

Vroeger maakte Vreekamp nog wel eens een snerende opmerking richting
multicul. Toen was de wereld nog overzichtelijk: autochtone en
allochtone culturen. Het drama in hollandland en omgeving hieromtrent is
uit ten treure bekend en gediagnosticeerd.

Het punt dat ik wil maken dat de multicultuur vandaag gevangen kan
worden onder een paraplubegrip: industriële cultuur en industrieel
culturisme. Het dient onderscheiden te worden van de beperktere vorm uit
de Frankfurt School: de cultuurindustrie dat, in zijn oorspronklijke
betekenis, betrekking heeft op de amusement en de infotainment.

Een industriële cultuur is een cultuur waar economisme, industrie en
kapitalisme zowel de allochtone als de autochtone verzadigd heeft met
haar vervuilde denkbeelden alsmede de materiële en semiotische condities.

Over anti-industrialisme heb ik nog een boek samengesteld:

Organic Radicals, René Oudeweg (ed.)

Organic Radicals is a compendium of 91 thinkers on the subject of green
anarchism, anarcho-primitivism, anti-industrialism and related movements
such as romanticism.

Momenteel niet leverbaar:
https://www.amazon.nl/-/en/Ren%C3%A9-Oudeweg/dp/9403693592

Maar nog te bestellen via mn selfpublishing uitgeverij:

www.para-dosis.nl

René Oudeweg