[D66] Uitformatie (op de plaats rust): Vertrouwen in niets en nergens (2)

edebets1 at euronet.nl edebets1 at euronet.nl
Wed Feb 7 15:46:14 CET 2024

De laatste optie komt nu inderdaad in zicht.
Paar kleine dingetjes: In deze combi is PvdA/GL de grootste (25 Zetels). Accepteert VVD het dat we dan premier Timmerfrans krijgen? Yesilgöz zal na haar avances richting Wilders toch haar ongelijk moeten erkennen.
Heeft Omtzigt voldoende capabele mensen beschikbaar om een dergelijk kabinet te vullen? Hoeveel moeten (met name) D66 en NSC inleveren op hun linkse resp. rechtse agenda's? Gaat de rechtervleugel van de VVD de boel tegenhouden?
Over de linkervleugel van de VVD maak ik me weinig zorgen: die hebben met D66 aan boord genoeg "smeermiddel" met PvdAGL.

Totale personele invulling zal minder problematisch worden dan met PVV en de Boeren Bedrog Beweging aan boord denk ik.

Om alle partijen goed tot hun recht te laten komen zullen PvdAGL en VVD de meeste ministers moeten leveren. Alleen vraag ik mij af wie de PvdA waar moet gaan zetten...
Van Immigratie een "ministerspost" maken is denk ik gezien de problematiek aldaar gerechtvaardigd.
Het Stikstofdossier kan ondergebracht worden in het met milieu uit te breiden ministerie van Klimaat en energie.

Voorschotje op de samenstelling:
Premier/AZ: Timmermans (PvdAGL)
Vice Premier/ V&J: Yesilgöz (VVD)
Vice Premier/ Financiën: Omtzigt (NSC)
Vice Premier/ Milieu, Klimaat & Energie: Jetten (D66)

Economische Zaken: Van Heijum (NSC)
Binnenlandse Zaken: Soepboer (NSC)

Landbouw & Visserij: v/d Wal - Zeggelink (VVD)
Infrastructuur en Waterstaat: Harbers(?) (VVD)
Defensie: Visser (VVD)
Immigratie: v/d Burg (VVD)

Sociale Zaken: van Weijenberg (D66)
OCW: Dijkgraaf (D66)

Wonen en Ruimtelijke Ordening: Bromet (PvdAGL)
VWS: Marcel Levi (PvdAGL)
Buitenlandse Zaken: ????? (PvdAGL)
Ontwikkelingssamenwerking & Buitenlandse Handel ???? (PvdAGL)
Rechtsbescherming: Muetler (PvdAGL)