[D66] Boziogarman: Dirdam

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Thu Apr 18 11:57:37 CEST 2024

L.S.

MADRID : DIRDAM

In het aloude door Bill Gates onwikkelde DOS operating systeem kan men
de directory printen met het commando 'dir', voor oldskool lijsters die
er nog ervaring mee hadden niet onbekend...

Een anagram van Amsterdam is 'Mad Master' vandaar de connotatie met
Madrid en het recente niet geheel vrij van historische controverse
omtrent het staatsbezoek van de Spaanse Koning waarbij de Maarschalkse
in spé prominent poseerde in het midden tijdens de fotoshoot.

Dat de eurofiele conspiracist en ex-monarch Beatrix Wilhelmina Armgard
(geen woning zonder kroning) daarbij aanwezig was om de
'blauwbloedbalans' naar rechts (danwel links) te doen overhellen in het
plaatje was me niet ontgaan.

Weetje: tijdens de overstromingen van de Maas in 1993 in Venloo stond
BWA met haar kaplaarzen in de tuin van mijn benedenbuurman, aldus mijn
buurman die het haar met eigen ogen gezien had hoe ze door de
onderglopen tuin banjerde met haar laarzen. Fluks of iemand anders kan
vast wel even bij Beeld en Geluid het TV-fragment opzoeken... Heb geen
interesse in orangisten nog verder te 'vleien'. Mijn overleden oom uit
Sevenum (Zaerem) , een peeldeskundige en auteur van peelverhalen heeft
nog de Zilveren Anjer uit handen van Beatrix gekregen en mocht op
audientie komen dat op gefronste wenkbrouwen van mijn ouders mocht
rekenen die als Limburgse PvdA-arbeiders natuurlijk niet erg
oranjegezind waren. Ome Theo had het hoog in zn bol met zn audientie,
die vaak op bezoek kwam en waarmee we ook de gewonnen 1988 EK finale
samen bekeken, toen voetbal nog leuk was, hadden waarna zoals bekend in
´t hele holland de totale voetbalgekte uitbrak om iets recht te zetten
van de verloren 1974 finale... Wellicht was dat het moment dat Ome Theo
iets teveel in het oranjekamp terecht is gekomen.

Vanuit L'antichambre,

R.O.

Ref:

Theo Janssen wilde zijn kennis over De Peel zo veel mogelijk delen
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20200420_00157012

https://li.wikipedia.org/wiki/Zaerem