[D66] Prometheus en Tlaloc

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Thu Apr 18 10:40:53 CEST 2024

L.S.

Liep even boekhandel Koops binnen wat er nu weer recent verschenen is.
Mijn oog viel op twee boeken:

1. Kernoorlog, Annie Jacobsen (1967) uitgeverij Prometheus.

https://uitgeverijprometheus.nl/boeken/kernoorlog-paperback/

2. Verboden boeken, Marjoleine Molenaar (1980)  uitgeverij Lemniscaat

https://www.verbodenboeken.nl/
https://marjoleinemolenaar.nl/

Het eerste boek heeft het kader van de eerste 24 minuten. Het tweede
boek heeft 24 hoofdstukken.

Nu zal het duidelijk zijn dat het tweede boek interessanter is dan
boeken lezen van auteurs uit jaargang 1967. De omslag van Molenaars boek
mag er ook wezen. De kernoorlog laat ik dus nog even wachten. Het is een
bekende strategie van status quo conservatives om de tijd maar te laten
wachten...

Molenaar heeft enkele interessante weetjes over boekcensuur verzameld.
Dat Anne Frank's dagboek niet door de Amerikaanse censuur kwam omdat het
enkele intieme passages bevat die wel eens aanstootgevend zouden kunnen
zijn voor jeudige evangelicals en puriteinen is toch wel merkwaardig. In
het meest pornografische land ter wereld, de VS, kan een enkele
getekende tepel of een intieme passage uit een dagboek, dat strijdig zou
zijn met de christelijke moraal al een reden zijn voor censuur.
Lachwekkend, maar uit een land waar Trump 'grab 'm by the pussy'
president kan worden kun je natuurlijk alles verwachten qua
tegenstrijdige moraal.

Rest mij het te adviseren het pseudo-prometische boek van Jacobsen uit
de handel te laten halen voordat ik het aanschaf. Niet kernoorlog maar
geo-engineering en AI zijn veel grotere bedreigingen. Ted Kazcinsky zag
dat destijds al goed. In Eenvandaag gisteren werd gespeculeerd of de
recent apocalyptische stortvloed in Dubai de oorzaak was van cloud
seeding, een methode die schijnt te werken om het opzettelijk te laten
regenen. Dat het verstoren en het uit balans brengen van de
Aardatmosfeer door geo-engineering middels extremistentechnologie, welk
alleen aan Tlaloc voorbehouden is, extreem risicovol is moge duidelijk zijn.

R.O.