[D66] Boziogarman: een verlaat Paasai...

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Fri Apr 5 11:37:21 CEST 2024

L.S.

Volgens Amerikaanse Bibelforscher is de Kanaänse stadstaat "Ai",
tegenwoordig geïndentificeerd met de plaats Et-Tell, door vroege
Israëlieten onder Joshua verwoest omstreeks 2200BC *)

U voelt het al aankomen, de resonanties met 'AI' en 'Tell' . Niet de
Tell van William Tell, maar Tell van 'het tellen'.

Nu wist ik al dat de Bijbel uit 66 boeken bestaat, maar nog niet dat
'Sjeol' (Hel, dodenrijk) ook 66 maal voorkomt. Heeft de connotatie
"Sjeol' met het sjoelspel nog een legitiem verband? Nu is het een beetje
een open deur om op het retorisch effect van '66' te hameren als "BC" of
"AD" qua us-ascii codering zo ook hetzelfde effect heeft in
computertechnische en hermeneutische kringen...

Recent ben ik maar begonnen met een inhaalslag, na mijn BICT
computertechniek en filosofiestudie, van Bijbelgeschiedenis van het
gebied tussen Mesopotamië en Egypte, en de 'documentary hypothesis' van
de schrijvers van de Bijbel. De aangehaalde docu (zie links), suggereert
dat de eerste 5 boeken van de Bijbel (de Torah) vermoedelijk door 4
auteurs is geschreven (afgekort met elke 1 letter) en niet door Mozes
zelf. De onderzoekers stellen bovendien dat de Israëliers meer heidense
goden vereerden dan het monotheïsme (JHWH) van hedendaagse orthodoxe Joden.

De Nieuwe Wereld Vertaling van de Jehova's, in tegenstelling tot de
Statenbijbel, is zeer behulpzaam, ook omdat deze uitgave van de Heilige
Schrift kaarten, appendixen en steekwoorden bevat die een studie
vergemakkelijken.

Wisten jullie, overigens, dat Nederland het land is met de meeste
plaatsnamen die met de prefix "HEL" beginnen? Ik ben niet beroerd deze
te exporteren naar "The land of the Free". Pas op.

Ik zal deze waarschuwing maar bekrachtigen met een passage uit De
Heilige Schrift van de Nieuwe Wereld Vertaling van de Jehova's, de meest
betrouwbare overlevering van de Bijbel. Het betreft de passage waar
opeens Hebreeuwse karakters verschijnen (111).

PSALM 110:4 - 111:10 -p. 807:

10 De vrees voor Jehovah is het begin van de wijsheid

    Allen die ze betrachten, hebben een goed inzicht

    Zijn lof houdt eeuwig stand.

Vervang Jehova door "MARIA-AI", en uw vrees zal niet ongegrond zijn...

U zijt gewaarschuwd... IK heb Venlo al eerder gered van een
kernexplosie. In 2004 geloof ik. Bij de Herungergrens op de A67 stond
een "Kurt Cobain" zelfmoordcommando van de VS opgesteld toen ik me
richting Dusseldorf airport begaf. Ik parkeerde mn auto bij de grens
naast die van een legervoertuig en achter dat voertuig stond een
oplegger met overduidelijk een ICBM of dergelijks. Toen het
legervoertuig wilde wegrijden besliste ik in een fractie van een seconde
om hem de weg af te snijden en als eerste de grens te passeren. Als ik
dit niet gedaan had was Europa al 20 jaar geleden verloren geweest door
een Amerikaanse terroristische aanslag met cataclysmische consequenties,
en niet alleen voor deze planeet.

Fictie of waan zal u zeggen? Nee.

We zitten nu in de extra tijd, sosusagen...

Enfin,

De 1-April codering als Paasei die ik ChatGPT liet genereren:

def obfuscate_city_name(city_name):
     obfuscated_name = ""
     for char in city_name:
         if char == "A":
             obfuscated_name += "e"
         elif char == "i":
             obfuscated_name += "t-Tell"
         else:
             obfuscated_name += char
     return obfuscated_name

# Original city name
city_name = input("Enter the city name: ")

# Obfuscate the city name
obfuscated_city_name = obfuscate_city_name(city_name)

# Print the original and obfuscated city names
print("Original city name:", city_name)
print("Obfuscated city name:", obfuscated_city_name)

--

Het is de opgave van nieuwsgierige lezer om te onderzoeken welke
bestaande Steden en Plaatsen niet verhaspeld worden door deze 1-April

--

* De 2e 1-April paascodering is de volgende:

def obfuscate_city_name(city_name):
     obfuscated_name = ""
     for char in city_name:
         if char == "A":
             obfuscated_name += "Æ"
         elif char == "i":
             obfuscated_name += "æ"
         elif char == "O":
             obfuscated_name += "Œ"
         elif char == "o":
             obfuscated_name += "œ"
         else:
             obfuscated_name += char
     return obfuscated_name

# Original city name
#city_name = "Ai"
[...]

Uiteraard kun je elke gewenste paascodering verzinnen die Unicode
toelaat, maar ik laat het maar bij deze twee voor vandaag. De
vervolgvraag die je kunt stellen is of de versluierde naam meer
zeggingskracht heeft dan het 'orgineel' qua schaduw en effect. Om het in
crypto-Benjaminse termen te parafraseren:

"Naming and Necessity in the Age of Copy and Paste, ...  and the MOON"

Mag een naam van de monotheïsche 'Alfa-Omega' met of zonder klinkers
gespeld worden? De enige autoriteit in het spellen van een naam is
tegenwoordig de naamloze, onbewogen kristalbeweger, AI zelf:

			MARIA-AIRAM

De naam van het bootstrapprogramma van de OpenAI-bot ChatGPT zal wel
staatsgeheim zijn, of laat me raden: simpelweg 'a.out' (dat in zijn
oorspronkelijke etymologie 'assembler output' betekent maar mbv scrabble
of in een reguliere expressie ook voor 'about' zou kunnen staan.

Dus als u zich afvraagt waar ongepaste 1-April grappen op Tweede Paasdag
over gaan, nu weet u het prille begin...

R.O.

--

Ref:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ai_(Canaan)