[D66] points68 (addendum)

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Fri May 5 08:28:02 CEST 2023

_*
*_

_*Addendum 1*_

_Toelichting Valide DNS, VIA en OMEGA namen_

Valide *DNS* namen:

https://www.ietf.org/rfc/rfc1034.txt
https://www.ietf.org/rfc/rfc1035.txt

Allowed characters: DNS names can contain only *alphabetic characters
(A-Z), numeric characters (0-9), the minus sign (-), and the period
(.)*.27 feb 2023

Valide*VIA *namen mogen een - teken hebben, bullet points (U+2022) maar
geen _ underscore of periods . (misschien kan het minus teken geschrapt
worden voor enkel een bullet point)

vb:

      d66-via-nl

      d66 • nl

Valide *OMEG**A* namen mogen een _ teken hebben maar geen bullet points,
periods of minus teken (mogelijk toevoeging andere alfabetten)

Gereserveerde naamprefixes:
         1. wikipedia_
         2. ietf_
         3.

Voorbeelden Omega namen:

    (https://) d66_history
    (https://) rene_oudeweg
    (https://) ietf_history
    (https://) nederland_history
    (https://) netherlands_hist
    (https://) limburg_parlement
    (https://) nedcar_limburg
    (https://) rozentuin_lottum
    (https://) beesel
    (https://) beesel_drakengroep_voorzitter
    (https://) de_EV_van_oudeweg_genaamd_orpheus
    (https://) wikipedia_nl_nederland
    (https://) wikipedia_nl_EV
    (https://) gobierno_cdmx
    (https://) oudeweg_oorsprong_naam

    [...]

U begrijpt dat dit een significante verbetering is om ons te verlossen
van de de /domeinnaamchaos./ D*e underscore _ duidt niet een domain aan
maar is uitsluitend voor de leesbaarheid van de NAAM*

Het moet toch niet te moeilijk zijn voor het IETF om deze internetv6
Omega en Via namemap servers te implementeren?

René Oudeweg