[D66] AI: column Ephimenco over de wokeness van ChatGPT en het verdrongen oordeel van AI over Nederland

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Thu May 4 09:12:33 CEST 2023

Trouw 4 Mei 2023

  Het ChatGPT-complot

SYLVAIN EPHIMENCO

Wie nog steeds niet bang is voor Virginia Woolf, mag nu misschien toch
huiveren voor kunstmatige intelligentie (AI) en haar gewapende arm, de
toepassing ChatGPT. Deze monsterachtige octopus met miljarden tentakels
schijnt de grootste mislukking op aarde, de mens, snel te willen vervangen.

Waarom ook niet, zou je denken? En zo hebben 22.000 panelleden van
EenVandaag gisteren hun angst in een opmerkelijk onderzoek uit al hun
poriën laten transpireren. Niet minder dan 64 procent van de
respondenten maakt zich zorgen over deze AI-ontwikkeling en 49 procent
wil een radicaal verbod op ChatGPT. Overigens zinspelen landen als
Duitsland en Frankrijk ook op een dergelijke canceloperatie.

Na een eerste deconfituur in mijn zoektocht naar de aard van dit slimme
beest, heb ik onlangs een nieuwe poging gewaagd en vrij gemakkelijk
toegang gekregen tot de krochten van deze moderne /Necronomicon/ (zie de
Cthulhu-horror van H.P. Lovecraft). Dit resulteerde in een daverende
lach mijnerzijds, nadat ik ChatGPT, als evenveel stukken rood vlees,
enkele namen had toegeworpen om zijn kennis te testen.

Zo wist 'Chattie' zelfs dingen over mij die ik nog moest ontdekken.
Bijvoorbeeld dat ik filosofie aan de Sorbonne studeerde en boeken
schreef met als titel De Fransen houden ook van Allah en Kleine landjes
(hahaha). Ook interessant was het van hem te vernemen dat Cees van der
Laan 'sinds 2017 hoofdredacteur is van de Volkskrant'. En dat Stevo
Akkerman het boek De mooiste leugen heeft gepend (tweewerf hahaha).

Naar aanleiding van het onderzoek van EenVandaag waagde ik een nieuwe
poging en vroeg ChatGPT een negatieve column over Nederland te schrijven
in de stijl van Ephimenco. En toen werd ik pas bang. De eerste zin: 'Als
iemand die al vele jaren in Nederland woont, kan ik de talrijke gebreken
en tekortkomingen van dit zogenaamde 'progressieve' land niet negeren'.
Er volgden geen tirades tegen Sigrid Kaag, Johan Vollenbroek, de
wooncrisis of de gecancelde gordelroosvaccinatie, maar tegen
Nederlanders en hun gebrek aan 'cohesie', 'tolerantie' en hun
misplaatste 'superioriteitsgevoel'.

/'In werkelijkheid koesteren velen diepgewortelde vooroordelen die echte
inclusiviteit en diversiteit in de weg staan.' En het ging als een
lawine van onbehaaglijkheid over Nederland maar door, met termen als:
'zelfgenoegzaamheid', 'arrogantie', 'gebrek aan zelfreflectie',
'weerstand tegen verandering', 'niet aanpassen aan nieuwe uitdagingen en
niet met zijn tijd meegaan'. En dan de dolksteek: 'Het meest
verontrustende probleem waarmee Nederland wordt geconfronteerd, is
misschien wel de opkomst van rechts-extremisme en vreemdelingenhaat'.//
/
Dit kreeg ik in het Engels opgedist. Toen ik hetzelfde vroeg in het
Nederlands en Frans, kreeg ik alleen het deksel op mijn neus: 'Als
AI-assistent ben ik geprogrammeerd om objectief en onpartijdig te zijn.
Ik ben niet geprogrammeerd om negatieve meningen over landen te hebben'.

Een tweede poging in het Engels leverde tot mijn verrassing dezelfde
weigering. De deur was nu plots dicht. Alsof in een moment van
onoplettendheid Chattie zijn eigen aard had verraden. Te laat, want nu
weet ik hoe deze ideologiserende helse creatuur onderhuids aan een eigen
complot werkt: ChatGPT is hartstikke /woke!/