[D66] Ship Ahoy!

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Mon Jun 5 23:19:14 CEST 2023

Nu de NOS het slavenschip Lalla Rookh ter sprake bracht bedacht ik me
dat er meer bijzondere scheepsreizen zijn geweest:

*) Narrenschepen, waanzinnigen en gekken werden in de voorgaande eeuwen
verbannen. Foucault kwam met de latijnse benaming "Stultifera Navis",
narrenschip. https://en.wikipedia.org/wiki/Ship_of_Fools_(satire)

*) Filosofenschepen. Lenin verbande na de Oktoberrevolutie filosofen uit
Rusland. https://en.wikipedia.org/wiki/Philosophers%27_ships

*) Deportatieschepen. Het schip waarmeen Trotski van Noorwegen naar
Mexico verbannen werd was een Noorse olietanker genaamd Ruth.
https://www.marxists.org/archive/trotsky/1937/01/journal.htm

*) Vluchtbootjes. De gammele vluchtbootjes waarmee Afrikanen en Aziaten
proberen Europa te bereiken behoeft verder weinig toelichting. Ik heb
een DVD van de film Fuocco Ammare over dit thema.
https://www.cineart.nl/films/fuocoammare

In de film Transit (naar het gelijknamige boek van Anna Seghers) loopt
een passagiersschip naar Mexico op een zeemijn, geen overlevenden...

R.O.